Mula kaji potensi kawasan, UMNO Sabah hajat 14 kerusi pada PRU15

Belum pun terhidu bau-bau PRU15, Barisan Nasional Sabah sudah pun berhajat untuk bertanding dan memasang sekurang-kurangnya 14 daripada keseluruhan 25 kerusi Parlimen di negeri itu pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) kelak.

Pengerusinya Datuk Seri Bung Moktar Radin, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah, berkata Jabatan Urusan Pilihanraya (Juara) UMNO Sabah akan menjalankan penyelidikan dalam tempoh terdekat bagi menentukan kawasan Parlimen yang sesuai untuk ditandingi.

“Dalam PRU15 kita nak menang untuk tubuhkan kerajaan bukan kerusi untuk bermegah, mesti diteliti  setiap kerusi, geopolitik kehendak pengundi dan lokaliti,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada PRU14, UMNO Sabah bertanding di 14 kerusi Parlimen, bagaimanapun pada masa ini parti itu hanya diwakili di dua kerusi iaitu Kinabatangan menerusi Bung Moktar dan Kimanis yang disandang oleh Datuk Mohamad Alamin.

Datuk Seri Bung Moktar Radin. Via The Star

Bung Moktar berkata rundingan awal BN dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) juga perlu dilakukan secara telus berdasarkan kekuatan parti masing-masing bagi menentukan agihan kawasan Parlimen yang akan ditandingi.

Dalam pada itu, Bung Moktar yang juga Timbalan Ketua Menteri turut mengingatkan menteri dan pembantu menteri daripada UMNO agar lebih proaktif turun padang menangani masalah rakyat ketika COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan.

“Saya harap semua wakil rakyat UMNO mengekalkan momentum untuk terus bekerja dan bersama rakyat sejak diangkat menjadi wakil rakyat bukannya bekerja ketika dekat pilihan raya,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata UMNO Sabah akan mengadakan sambutan 30 tahun parti itu pada Sabtu ini di Bangunan UMNO di sini.

Sumber: Bernama