PRN Melaka yang membosankan, parti politik tidak kreatif

PRN Melaka menyaksikan pertembungan di antara Perikatan Nasional dan Barisan Nasional. PAS memilih untuk bersama PN; cuma jika PN kalah teruk, sudah tentu PAS akan memikirkan semula strategi mereka pada PRU15.

Di atas kertas, pertembungan di antara PN dan BN akan memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan. Sekiranya PH menyusun strategi mereka dengan baik, mereka berpotensi untuk mengulangi kejayaan PRU14. Cuma, penerimaan dua ekor katak sebagai calon tidak membantu memperkukuhkan imej mereka, terutamanya kepada pengundi bandar.

Barisan Nasional pula berani menampilkan muka-muka baharu. Mereka seolah-olah sedang menguji jenama BN sebagai indikator untuk PRU15. Mereka juga ingin melihat sejauh mana kehadiran PN mampu menjejaskan sokongan terhadap mereka. BN tidak terlalu kisah tentang PRN Melaka, fokus utama mereka menjadi kerajaan setelah PRU15. PRN medan untuk menguji ‘jenama’ BN.

Perikatan Nasional adalah koalisi baharu, mereka ingin membuktikan sesuatu. Namun seperti yang telah diramalkan oleh ramai pemerhati, mereka berkemungkinan akan kalah besar. Ia didorong oleh kekuatan akar umbi yang masih lemah kerana baru bertapak.

Menarik juga untuk kita memerhatikan kehadiran calon-calon bebas pada PRN kali ini. Aku berpandangan trend ini akan terus berlaku sehingga PRU15, lebih-lebih lagi jika ada calon bebas yang menang di Melaka. Sudah tentu ada kumpulan pengundi yang muak dengan drama parti-parti politik. Kita sama-sama saksikan pada PRN kali ini.

PRN Melaka kali ini cukup unik kerana sebarang kempen pilihan raya secara fizikal tidak dibenarkan. Keadaan ini memaksa semua calon berkempen melalui alam digital. Kita dapat melihat hampir semua parti-parti politik seperti buntu.

Penamaan calon pagi tadi tidaklah terlalu hangat dalam konteks promosi digital oleh parti-parti politik. Hanya ‘laporan ringkas’ yang dimuatnaik di media sosial figura-figura utama parti.

Kemungkinan besar kita akan menyaksikan kebuntuan ini berlarutan. Parti-parti politik harus mencari jalan untuk menarik minat para pengundi untuk turun mengundi dan seterusnya mengundi mereka.

Kalau setakat nak buat ceramah online, memekak kiri kanan. Sudah tentu sukar menarik perhatian pengundi – terutamanya pengundi muda.
Untuk Facebook, setakat ini pasukan Najib Razak – seperti biasa sejak tak jadi PM – mendapat perhatian yang baik. Ingat, Najib berjaya mengubah imejnya dari seorang koruptor kepada seorang ‘wira’. Ia memperlihatkan bagaimana hebatnya media sosial mampu mengubah imej seseorang.
Anehnya, peranan ‘JKOM’ dalam mempromosikan kerajaan nampaknya tidak berimpak tinggi.

Kewujudan data terbuka tentang demografi penduduk Melaka (terutamanya pengundi) seharusnya dimanfaatkan oleh parti-parti politik dalam membina kandungan kempen digital mengikut kumpulan umur.