Apa sebenarnya tugas wakil rakyat? Bekas ahli Parlimen ini jelaskan

Masyarakat umumnya menggunakan istilah “wakil rakyat” untuk memanggil seorang yang telah dipilih semasa pilihanraya sebagai seorang ahli Dewan Rakyat (Ahli Parlimen) atau Dewan Undangan Negeri (ADUN). Walaupun terdapat seakan satu keseragaman dari segi pengunaan istilah ini, pengharapan terhadap peranan seorang wakil rakyat adalah berbeza kerana tafsiran “wakil rakyat” itu berbeza.

Pengertian “wakil rakyat” yang paling umum ialah seorang yang membantu rakyat, yang menyelesaikan masalah rakyat di dalam kawasan yang mengundi untuknya. Tanggapan “membantu” ini adalah luas dan bergantung kepada ciri kependudukan sesuatu kawasan. Banyak daripada masalah yang dikemukakan kepada wakil rakyat untuk diselesaikan adalah masalah yang bersifat peribadi yang berkait dengan masalah kewangan atau bersangkutan dengan undang-undang atau pentadbiran awam.

Ada juga masalah yang timbul daripada kumpulan, mana-mana kumpulan yang dicirikan oleh sesuatu kepentingan bersama yang mahukan kepentingan mereka diperjuangkan oleh wakil rakyat mereka.

Maka, kerja “wakil rakyat” ini seakan pegawai kebajikan yang memastikan mereka yang perlukan bantuan mendapatnya, seakan seorang ahli majlis perbandaran yang memastikan perkhidmatan perbandaran daripada pegangkutan sampah hingga ke perolehan tapak berniaga dapat dimanfaatkan oleh pengundinya serta seorang penaja pelbagai kegiatan kemasyarakatan di dalam kawasannya.

Sebab itulah kita sering melihat mereka yang menjadi “wakil rakyat” ini mengguna pengaruh untuk mendapat peruntukan kerajaan atau mencari penaja untuk membiayai kegiatan mereka. Malah, seorang wakil rakyat juga memerlukan dana untuk mengwujudkan dan mengurus pejabat dan pentadbiran pejabatnya yang kerapkalinya dinamakan pusat khidmat wakil rakyat.

Seorang wakil rakyat juga adalah seorang ahli politik, ahli sebuah pertubuhan politik yang mempunyai kerangka kepimpinannya dan susunan kekananannya sendiri. Kedudukan seseorang di dalam pertubuhan adalah ditentukan oleh pengundian di kalangan ahli, dan selalunya orang yang dipilih oleh pertubuhan untuk bertanding dalam pilihanraya adalah juga seorang yang memimpin pertubuhan tersebut di kawasan itu. Maka wakil rakyat itu adalah juga wakil pertubuhan atau lebih lazimnya, “wakil parti”.

Parlimen

Sebagai seorang ahli politik, seorang yang memimpin parti politik diperingkat kawasan, “wakil parti” ini harus membuat kerja parti dan kedudukan beliau di dalam parti bergantung kepada penilaian ahli partinya yang merupakan hanya sebahagian kecil sahaja daripada pengundinya. Namun begitu, di dalam banyak keadaan, ahli parti adalah lebih berpengaruh ke atas wakil rakyat yang adalah juga wakil parti. Beliau perlu menjaga tempatnya di dalam parti untuk terus menjadi wakil parti untuk terus menjadi wakil rakyat.

Peranan “wakil rakyat” yang ketiga dan yang paling penting ialah sebagai Ahli Dewan, Dewan Rakyat atau DUN, ahli badan perundangan tertinggi yang juga berperanan mengawalselia kewangan dan prestasi Kerajaan dan jenteranya. Malah penentuan siapa yang membentuk kerajaan dan siapakah yang akan mengetuainya ditentukan oleh Dewan Rakyat sebelum perlantikan dibuat oleh YDPA. Sesuatu kerajaan juga boleh dijatuhkan oleh pengundian yang dibuat di dalam dewan.

Jika peranan “wakil rakyat” dan “wakil parti” menuntut masa, tenaga, kemahiran berhubung dengan masyarakat, peranan sebagai pembuat undang-undang dan pemantau kewangan dan jentera Kerajaan memerlukan juga pengetahuan asas mengenai sistem perundangan dan pentadbiran negara serta kewangan awam. Peranan ini memerlukan kematangan yang meletakkan keluhuran Perlembagaan dan kepentingan bersama di atas segala kepentingan parti dan juga kepentingan sendiri.

Malah, sumpah seseorang ahli Dewan ialah untuk ‘memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan’. Ahli Dewanlah menjadi penggawal institusi awam.

Peranan wakil rakyat yang ketiga ini tidak terserlah kerana Dewan Rakyat sebagai sebuah institusi terbantut sejak dari dahulu lagi. Cara perjalanan pentadbiran awam dikuasai oleh cabang eksekutif Kerajaan sehinggakan badan perundangan seperti Dewan Rakyat dan ahli-ahlinya tidak berperanan secara bermakna selain daripada membentuk Kerajaan. Mereka tidak berperanan dalam pembuatan undang-undang. Segala pindaan atau undang-undang baru dibentangkan di Dewan untuk diluluskan seperti tuntutan Perlembagaan dan Dewan diberi masa berbahas tetapi ahli Dewan tidak berperanan mencorakkannya, hanya mengundi untuk menerima atau menolakkannya.

Begitu juga peranan Dewan untuk memantau Kerajaan. Laporan badan-badan berkanun yang ditubuhkan oleh Dewan melalui undang-undang yang diluluskannya sekadar diletakkan di atas meja ahli. Dewan diberi peluang mengemukakan soalan bertulis kepada Kerajaan untuk dijawab secara lisan oleh menteri berkenaan tetapi ia terhad kepada satu jam setiap hari Dewan bersidang. Undang-undang di Malaysia memberi banyak kuasa kepada menteri dan kabinet tanpa kawalselia Dewan yang bermakna.

Ini termasuk soal kewangan awam. Walaupun belanjawan diluluskan oleh Dewan, penyediaannya dan pemantauan perolehan hasil dan perbelanjaan mengenainya tidak melibatkan ahli Dewan.

Peranan penting wakil rakyat ini telah disisihkan dan ketidakterlibatan wakil rakyat sebagai wakil rakyat untuk mencorakkan undang-undang yang menggariskan hak dan sempadan hak rakyat perlu diperbaiki. Ini boleh dicapai dengan menuntut reformasi perjalanan mesyuarat Dewan serta mengangkat peranan wakil rakyat di dalam proses ini.

Seterusnya, pengundi perlu memilih wakil rakyat yang sesuai untuk memenuhi tuntutan peranan dan tanggungjawab yang besar ini. Jika tidak, wakil rakyat sekadar menjadi pegawai kebajikan dan wakil parti, bukannya wakil rakyat sebenarnya.

 

Dr Nungsari Ahmad Radhi merupakan pakar ekonomi dan bekas ahli Parlimen. Tulisan ini merupakan pandangan peribadi penulis, dan tidak semestinya mewakili pendirian Malaysia Sedar.