“Kerajaan tidak kawal tambang perkhidmatan e-hailing” – Wee Ka Siong

Kerajaan tidak mengawal tambang asas yang dikenakan oleh syarikat e-hailing, kata Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong, susulan laporan berkenaan peningkatan tambang perkhidmatan itu baru-baru ini.

Wee berkata, syarikat pengendali e-hailing dibenarkan untuk mengenakan caj iaitu tambang asas dan surcaj.

“Kerajaan tidak mengawal tambang asas dan surcaj tidak boleh melebihi dua kali ganda daripada tambang asas, dengan mengambil kira kadar waktu puncak dan harga bahan api.”

“Pengendali dibenarkan untuk menetapkan struktur tambang mereka berdasarkan formula sendiri dan syarat perkhidmatan mereka dengan pengguna dalam pasaran terbuka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

PUNCA TAMBANG TINGGI DISEBABKAN PERMINTAAN YANG TIDAK SEIMBANG DAN KESESAKAN LALU LINTAS

Pada 22 Mei lalu, Wee berkata pihaknya telah memanggil syarikat pengendali e-hailing untuk mendapatkan penjelasan berhubung aduan serta rungutan orang ramai mengenai kenaikan kadar tambang yang membebankan pengguna.

Wee hari ini berkata selepas perbincangan dengan pihak syarikat, didapati ada dua punca utama kenaikan tambang iaitu penawaran dan permintaan yang tidak seimbang serta kesesakan lalu lintas tinggi yang menyebabkan masa perjalanan lebih lama.

Ia termasuk permintaan mendadak sejak fasa peralihan ke endemik mulai 1 April lalu serta penurunan bilangan pemandu berdaftar sebanyak 30 peratus berbanding sebelum wabak Covid-19 melanda, katanya.

“Faktor-faktor ini telah mempengaruhi formula pengiraan tambang yang digunakan oleh pengendali merangkumi pelbagai faktor termasuk jarak perjalanan, aliran trafik, keadaan cuaca, serta penawaran dan permintaan pasaran. Ini semua mempengaruhi kenaikan tambang sejak kebelakangan ini,” katanya.

Pada minggu lalu, sejumlah penumpang menyuarakan rasa tidak gembira berhubung kenaikan harga perkhidmatan e-hailing Grab, dengan ada yang meningkat hampir dua kali ganda di luar waktu puncak.

Wee berkata kerajaan akan terus memantau industri tersebut bagi mengelakkan “beban yang tidak wajar” kepada pengguna.

“Pengendali yang berkenaan juga telah memberi jaminan kepada Kementerian Pengangkutan untuk memperuntukkan lebih banyak sumber ke arah meningkatkan bilangan pemandu yang ada pada masa ini,” katanya lagi.

SUMBER