Ketika pengumuman Kabinet seperti program Raja Lawak

Sudah tentu kerajaan hari ini tertanya-tanya mengapa pengumuman mereka selalu mendapat kecaman yang teruk daripada rakyat. Bayangkanlah dari gelaran Abah telah menjadi tanda pagar tular #SiBodohDengarSini dalam masa sekelip mata. Kerajaan yang ada pada hari bukan sahaja sudah kehilangan majoriti mudah (112 kerusi Parlimen), tapi turut hilang kepercayaan daripada rakyat.

Bagaimana kerajaan yang pernah digelarkan kerajaan Melayu-Islam ini boleh terperosok jauh setelah tahun lepas dikatakan menyelamatkan Malaysia dari ancaman ‘anti-Islam’ Pakatan Harapan? Ternyata mereka cuma bijak mengatur strategi untuk menjatuhkan kerajaan tanpa pilihan raya, tapi tidak mempunyai kebijakan dalam membina dasar-dasar yang boleh dirasai rakyat. Pengumuman Abah tidak lagi bertenaga, ia telah menjadi radio rosak dengan bunyi yang bingit di telinga rakyat.

Apabila darurat telah diumumkan, siapa yang akan menyemak perbelanjaan negara?

Sebelum tanda pagar #SiBodohDengarSini tular, Perdana Menteri memberi pengumuman RM15 bilion di bawah PERMAI. Saya gembira kerana di bawah PERMAI tidak ada mana-mana dewan baharu yang akan diumumkan – memandangkan dewan terbaru di Pagoh menelan belanja RM35.43 juta. Berbalik kepada pengumuman Abah baru-baru ini, dia telah menyatakan lebih kurang 20 inisiatif yang dikatakan akan membantu rakyat menghadapi gelombang ketiga Covid-19. Ia bukanlah kali pertama Abah memberi pengumuman bantuan rakyat yang berbilion-bilion, tidak silap saya, sudah lima kali pengumuman yang hampir sama dilakukan. Walaupun pengumuman-pengumuman itu kedengaran hebat, hakikatnya rakyat masih sengsara.

Keadaan ini boleh berlaku hanya kerana dua sebab, pertama Abah sebenarnya berbohong, dan kedua berlaku ketirisan. Bagaimana boleh kita pastikan Abah tidak berbohong? Persoalan ini telah dijawab oleh demokrasi; iaitu melalui konsep semak dan imbang. Kerajaan hari ini bertanggungjawab dalam setiap sen yang dibelanjakan untuk membantu rakyat, dan pada kebiasaannya proses ini berlaku di Parlimen. Walaupun kita memiliki pembangkang yang selalunya hanya tahu bercakap soal siapa Perdana Menteri yang seterusnya, peranan mereka penting untuk menyemak dana-dana yang disebutkan kerajaan.

Apabila Malaysia berada dalam keadaan darurat, siapa yang akan melakukan semak imbang terhadap perbelanjaan kerajaan? Bagaimana kita boleh mengetahui yang Perdana Menteri sebenarnya tidak berbohong? Semua persoalan-persoalan ini perlu dijawab kerajaan, jika mereka benar-benar telus dalam pengumuman-pengumuman ‘berbilion-berbilion’ mereka. Kemudian tentang persoalan ketirisan.

Saya terganggu dengan ciapan Twitter Pemuda Perikatan Nasional apabila mereka dikatakan ingin membantu kerajaan dengan menjadi ‘fasilitator’ kepada dana RM15 bilion. Salah satu jawapan mudah mengapa rakyat tidak merasai bantuan-bantuan kerajaan adalah kerana ia telah disedut secara berperingkat-peringkat daripada ahli-ahli politik yang tamak. Dana yang dimiliki kerajaan bukanlah dana milik parti politik, ia adalah milik rakyat. Oleh itu, tidak sepatutnya ia diuruskan oleh parti-parti politik tertentu.

Berbalik kepada persoalan mengapa pengumuman ahli Kabinet hari ini seperti jenaka di telinga rakyat. Sebagai contoh, pengumuman PERMAI Perdana Menteri yang dikatakan hanya mengulangi bantuan-bantuan dari Belanjawan 2021, dan pengumuman Menteri Pendidikan tentang sesi persekolahan yang dikatakan menyusahkan ibu bapa pelajar. Jawapan kepada persoalan itu juga cukup mudah, kerajaan hari ini telah kehilangan sentuhan terhadap realiti. Berkemungkinan mereka yang duduk dalam mesyuarat pembinaan dasar terlalu takut dengan situasi politik semasa, atau mereka memang tidak pernah hidup miskin. Contoh paling mudah adalah tempoh operasi kedai makan yang dihadkan sehingga pukul lapan malam. Bagi mereka yang memiliki pembantu rumah, sudah tentu keputusan ini tidak memberi kesan. Cuba bayangkan dengan mereka yang harus bekerja lewat petang dan terlalu penat untuk memasak, bagaimana mereka ingin makan?

Sebab itulah meja mesyuarat pembuat dasar tidak boleh dipenuhi dengan orang-orang yang elit sahaja, sehingga mereka tidak memahami realiti rakyat. Kita tidak boleh ada menteri-menteri yang hanya tahu berlari, terutamanya mereka yang lari dari tanggungjawab. Apa yang sedang berlaku hari ini adalah kita memiliki banyak pengumuman, tapi kesannya kurang dirasai rakyat. Berhati-hatilah dengan isu periuk nasi rakyat, sejarah menyaksikan banyak empayar yang tumbang akibat rakyat yang lapar dan sengsara!


 

Nadim Jebat merupakan pemerhati politik.  

Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Malaysia Sedar.