1MDB : Pegawai Bank tidak tahu transaksi sebanyak 8.7 juta pound masuk ke ‘akaun’ Najib

Pegawai Ambank memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini, beliau hanya mengetahui akaun persendirian AmPrivate Banking-MR yang dikendalikannya adalah milik Datuk Seri Najib Razak ketika pihak berkuasa menjalankan siasatan terhadap skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Bekas Pengurus Kanan Jabatan Jualan Pertukaran Mata Wang Asing Ambank, Rosliza Ishak, pegawai atasannya tidak memaklumkan kepadanya nama pemilik akaun persendirian itu ketika beliau diarahkan mengendalikan portfolio akaun berkenaan.

“Tidak, mereka (pegawai atasan) tidak menyebut (nama pemilik akaun itu)…hanya menggunakan kod nama…tiada maklumat lain yang didedahkan,” katanya.

Saksi ke-25 pendakwaan itu berkata demikian ketika menjawab soalan peguam bela Najib, Wan Aizuddin Wan Mohammed pada sesi pemeriksaan semula dalam prosiding perbicaraan kes penyelewengan dana RM2.3 bilion milik 1MDB yang dihadapi Najib.

Terdahulu, Rosliza yang membacakan pernyataan saksinya, berkata akaun AmPrivate Banking – MR adalah milik Najib.

Katanya, beliau mengetahui bahawa terdapat pelanggan daripada ‘AM Private Banking Division’ yang lebih suka sekiranya identiti mereka tidak didedahkan, walaupun kepada pegawai bank itu sendiri.

Ketika menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya, Nadia Mohd Izhar pada sesi pemeriksaan semula, saksi itu berkata, tiada sebarang aduan dilaporkan berhubung penyalahgunaan akaun pelanggan daripada Jun 2014 sehingga sekarang.

Sementara itu, Rosliza berkata, beliau menukar £8.7 juta pound melalui enam transaksi di antara 23 Jun dan 19 Disember 2014, selepas menerima arahan daripada Pengurus Perhubungan Ambank, Joanna Yu.

Beliau berkata, Joanna akan memberikan arahan selepas menerima pengesahan berhubung kadar tukaran wang asing daripada pelanggan dan bahagiannya akan membuat pertukaran mengikut arahan berkenaan.

Joanna adalah saksi penting dalam kes pecah amanah, pengubahan wang haram dan salah guna kedudukan dana SRC berjumlah RM42 juta yang dihadapi Najib.

Pada 27 Januari lalu, Najib gagal dalam rayuannya di Mahkamah Persekutuan untuk mengembalikan semula saman sivil yang difailkan terhadap AmBank Islamic Bhd dan dua lagi termasuk Joanna atas dakwaan salah urus akaun banknya.

Najib, 68, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya mendapatkan suapan berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah sama.

Perbicaraan di hadapan Hakim, Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung esok.