Surat tender “runding-terus” bernilai RM 2 bilion oleh menteri PAS terdedah.

Susulan dakwaan yang dicetuskan oleh Rafizi Ramli mengenai penglibatan Tuan Ibrahim Tuan Man, selaku Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA) pada 7 November 2022 yang lalu, satu surat anugerah (tender) projek yang melibatkan bidang kuasa menteri daripada PAS tersebut telah tersebar di beberapa laman sosial.

Dalam satu kenyataan media Rafizi, Rafizi telah mendakwa bahawa Tuan Ibrahim telah meluluskan sebuah projek bernilai dua perpuluhan tiga bilion (RM 2.3 bilion) kepada syarikat Mangkabumi Sdn. Bhd.

Berikutan dakwaan Rafizi Ramli tersebut, Tuan Ibrahim telah mencabar Rafizi Ramli agar membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekiranya benar Rafizi memiliki bukti. Menurutnya, tiada kelulusan boleh diberikan terhadap mana-mana peruntukan kewangan dalam tempoh kerajaan sementara (caretaker government).

Bukan sekadar itu, Tuan Ibrahim turut mendapatkan khidmat firma guaman untuk membuat tuntutan kepada Rafizi atas tuduhan dan penyataan fitnah terhadap beliau.

Surat tuntutan saman oleh Tuan Ibrahim terhadap Rafizi
Berikut merupakan isi kandungan surat kelulusan tender projek tersebut seperti yang tersebar di beberapa laman sosial. Surat anugerah projek ini dikatakan telah dihantar secara sulit kepada Rafizi oleh salah seorang penjawat awam yang berkhidmat di kementerian tersebut.
Muka surat pertama anugerah projek.

 

Muka surat kedua anugerah projek.

Dalam surat tersebut juga secara tidak langsung telah mendedahkan penglibatan beberapa menteri lain antaranya Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Aziz yang bersetuju meluluskan Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Langat Fasa 2, Selangor dan dilaksanakan secara rundingan terus.

Perkara ini turut mencetuskan kontroversi kerana syarikat Mangkabumi mempunyai prestasi yang tidak memberansangkan.