Kanak-kanak dan mahasiswa akan terbeban akibat kenaikan kos sara hidup

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh memberi amaran kanak-kanak akan menanggung beban pada tahun-tahun akan datang, jika kerajaan tidak menyelesaikan masalah kenaikan kos sara hidup.

Bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu berkata, kenaikan harga menjejaskan ramai keluarga berpendapatan rendah dan sederhana, dengan kekurangan zat makanan dalam kalangan kanak-kanak di bawah kumpulan pendapatan itu menjadi kebimbangan utama.

Beliau memberi amaran pengurangan kuantiti dan kualiti makanan akan menyaksikan Putrajaya terpaksa memperuntukkan bajet besar untuk penjagaan kesihatan kanak-kanak dan keluarga mereka.

Dalam sektor penjagaan kesihatan, katanya, ramai doktor melaporkan kekurangan ubat-ubatan asas kanak-kanak seperti ubat batuk.

“Kanak-kanak ini menderita dan tanpa wang, ibu bapa mungkin tidak boleh mendapatkan rawatan untuk anak mereka,” kata wakil rakyat DAP itu dalam kenyataan.

Yeoh berkata, keluarga juga boleh kekurangan wang untuk tujuan pendidikan, sama ada bagi pengangkutan, buku, pakaian seragam atau mainan.

“Pendidikan mereka mungkin terganggu atau dalam beberapa keadaan, tercicir terus kerana isi rumah terjejas mungkin memerlukan bantuan anak-anak mereka untuk berniaga di gerai dan menjalankan perniagaan kerana mengupah pembantu lebih mahal.

“Saya bimbang keseluruhan kitaran kesan buruk Covid-19 terhadap kanak-kanak berulang dengan krisis lonjakan harga terbaru ini.

“Ini sememangnya bom jangka berdetik dan memerlukan tindakan segera Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob serta Jemaah Menteri,” katanya.

Beliau menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Rina Harun serta Menteri Pendidikan, Radzi Jidin memainkan peranan lebih aktif dalam menyelesaikan masalah itu.

“Paling tidak yang mereka boleh lakukan sekarang ialah mengenal pasti kanak-kanak terjejas dan laporkannya kepada Parlimen apabila kami bersidang semula.”

Beliau mengulas laporan FMT mengenai sebahagian mahasiswa terpaksa menahan lapar untuk menjimatkan wang susulan kenaikan kos sara hidup.

Sumber: Free Malaysia Today