Tinjauan PRU: PH mendahului, diikuti PN. BN tewas. – Badan Kajian Pilihan Raya

Hasil kaji selidik oleh sebuah badan kajian pilihan raya bebas, Merdeka Centre telah memberi indikator bahawa Pakatan Harapan (PH) sedang mendahului dari aspek sokongan pengundi diikuti oleh Perikatan Nasional (PN), manakala Barisan Nasional dijangka tewas dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15). Walau bagaimanapun hasil kaji selidik tersebut masih lagi di peringkat awal memandangkan masih banyak pembolehubah-pembolehubah lain yang akan menentukan keputusan sebenar pada 19 November nanti.

Dalam hasil kaji selidik tersebut, Merdeka Centre menjangkakan PH akan mendominasi keputusan PRU-15 dengan memperoleh sebanyak 99 jumlah kerusi. Daripada jumlah tersebut, 91 kerusi tersebut ialah kerusi di bahagian Semenanjung manakala Sabah dan Sarawak masing-masing menyumbang sebanyak 8 kerusi.

PN pula mendapat tempias politik besar yang terhasil daripada peralihan undi (swing votes) etnik Melayu yang beralih daripada BN kepada PN. Hasil kaji selidik menjangkakan PN akan mendahului BN dengan mendapat sebanyak 48 kerusi secara keseluruhan dengan Semenanjung menyumbang sebanyak 47 kerusi manakala Sabah menyumbang tambahan 1 kerusi kepada PN.

BN pula dijangkakan hanya memperoleh sebanyak 32 kerusi secara keseluruhannya dengan kerusi Semenanjung yang dimenangi oleh BN ialah sebanyak 26 kerusi dan Sabah sebanyak 6 lagi kerusi.

Dijangkakan, parti-parti daripada Borneo akan sekali lagi menjadi king maker dalam menentukan gabungan politik mana yang akan berjaya menduduki Putrajaya. Dalam laporan tersebut, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dijangka menang 26 kerusi manakala Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan memenangi 8 kerusi Parlimen.

Walau bagaimanapun, masih terdapat sekitar 32 kerusi marjinal yang akan mempengaruhi keputusan sebenar dalam PRU-15.