Keperluan melahirkan pemimpin yang berkualiti

Minggu lepas saya diundang ke pejabat Tun Daim di Menara Ilham, walaupun kebanyakan hal dibincangkan agak sulit, saya ingin berkongsi beberapa hal umum berkaitan perbualan di antara kami. Ketika diundang, sudah tentu saya memiliki beberapa persoalan, terutamanya tentang mengapa saya diundang?

Kemudian, saya teringat bahawa saya telah mengirim buku melalui seorang rakan kepada Tun Daim. Ketika berbual, kami banyak bertukar-tukar pandangan tentang keadaan politik semasa – saya melihat beliau ingin bertanyakan pandangan daripada sudut pandang orang muda berkaitan pelbagai hal.

Selaku bekas aktivis mahasiswa, sudah tentu saya berada di dalam dilema – bagaimana saya ingin menghalakan perbualan dengan tidak mengampu/merasakan diri sentiasa betul.

Keperluan dua generasi bekerjasama

Salah satu isu yang paling panjang dibualkan adalah bagaimana kepentingan dua generasi berbeza perlu bekerjasama untuk membawa Malaysia ke hadapan. Kita melihat persoalan tentang generasi kepimpinan yang ada pada hari ini terdiri daripada orang-orang yang terlalu berusia.

Negara kita pernah memiliki perdana menteri yang tertua di dunia – tidak dilupakan kebanyakan pemimpin utama parti-parti politik yang ada pada hari ini adalah warga emas.

Usia yang tua bukanlah bermaksud seseorang pemimpin itu sudah tidak memiliki kebolehan untuk memimpin negara – apa yang merisaukan adalah kehadiran mereka telah membantutkan peluang pemimpin baharu untuk bertapak.

Kita melihat fenomena persoalan keperluan pemimpin muda, lebih-lebih lagi setelah parti politik MUDA ditubuhkan.

Saya memiliki pelbagai kritikan terhadap parti MUDA – tapi apa yang penting adalah persoalan lambakan golongan tua dalam politik sudah mula dibincangkan. Saya telah beberapa kali mengatakan persoalan umur sahaja tidak akan membawa Malaysia ke mana-mana.

Ada banyak faktor yang perlu dipertimbangkan – seseorang yang muda tidak semestinya lebih baik daripada golongan yang lebih berumur. Dalam situasi ini, negara kita memerlukan kombinasi di antara dua generasi – semangat orang muda boleh ditajamkan dengan pengalaman golongan terdahulu.

Malangnya, selalu ada pertelingkahan di antara dua generasi. Generasi muda sesekali kerap mengabaikan pandangan daripada generasi terdahulu – dan generasi tua pula sering merasakan mereka sahaja yang betul. Dua aspek sering menyebabkan kerjasama di antara dua generasi gagal. Kedua-dua generasi perlu berbincang dengan ikhlas dan merendah diri.

Selain daripada persoalan umur, sudah ada perbincangan tentang mengehadkan tempoh perkhidmatan wakil rakyat ke 10-15 tahun (2-3 penggal). Saya rasa cadangan ini memiliki merit, kerana kita tidak mahu memiliki wakil rakyat seumur hidup, tempoh yang terhad akan memberi lebih banyak peluang kepada orang lain untuk berkhidmat.

Apabila seseorang berfikir dia akan memiliki kuasa dalam tempoh jangka yang panjang, sudah tentu mereka cenderung korup. Tempoh yang singkat pastinya akan memberi rangsangan untuk seseorang berkhidmat dengan lebih fokus dan cemerlang.

Selain berbincang tentang keadaan politik semasa, kami sempat berbual berkaitan perniagaan secara ringkas. Saya bertanya kepada Tun Daim tentang apa yang sedang beliau fokuskan – jawapannya cukup ringkas – bidang pertanian.

Saya merasakan hal ini masuk akal kerana selepas pandemik, kita mengalami masalah yang besar dalam keselamatan makanan.

Kebergantungan Malaysia terhadap import makanan telah menyebabkan kita menghadapi masalah bekalan makanan apabila terdapat masalah rantaian bekalan (supply chain) makanan di peringkat global.

Akhirnya kita dapat melihat beberapa harga makanan asas melonjak tinggi. Siapa yang boleh melupakan harga ayam mentah yang naik dengan tinggi?

Kerajaan harus melakukan lebih banyak untuk mengalakkan masyarakat kita bertani. Saya tidak fikir ada sudut yang membolehkan seseorang yang terlibat dengan pertanian akan rugi – kita sedang menghadapi masalah bekalan makanan dan kebergantungan negara terhadap import makanan adalah tinggi.

Apa yang penting adalah kita perlu menukar stigma pertanian hanyalah kerjaya untuk mereka yang tidak mempunyai pendidikan. Kita selalu mendengar inisiatif tentang teknologi seperti 5G, tapi jarang kita mendengar langkah-langkah progresif kerajaan untuk memberi galakkan kepada rakyat untuk bertani.

Perbualan melahirkan idea

Saya merasakan lebih banyak idea yang bernas lahir daripada perbualan yang tidak rasmi. Saya tidak pasti mengapa ahli-ahli politik kerap mengeluarkan idea-idea yang dungu sedang mereka mempunyai akses untuk bertemu dengan pelbagai orang – terutamanya para sarjana. Perbualan dengan ramai orang selalunya akan memberikan kita pelbagai sudut pandang – saya menghargai setiap perbualan dengan pelbagai orang.