Bawa orang Sungai Buloh, pimpin Malaysia – Khairy Jamaluddin

Sungai Buloh is not the limit.”

“Saya bawa orang Sungai Buloh. Suatu hari nanti, kita pimpin negara Malaysia insya-Allah tuan puan.”

Begitulah antara ucapan semangat Khairy Jamaluddin yang tular di media sosial apabila berucap dalam sebuah ceramah di Taman Saujana Sungai Buloh.

Video ucapannya yang berdurasi dua minit ini dipetik dan disebar luas menerusi sebuah akaun Tik Tok, milik Awani.

Selain itu, Khairy Jamaluddin turut berkata, “Saya datang ke kandang naga, 26 ribu majoriti!” dan disambut dengan tepukan gemuruh daripada hadirin yang hadir ke majlis ceramah tersebut.

Khairi Jamaluddin dipercayai berkata demikian bagi menyampaikan isyarat kepada Presiden UMNO, Zahid Hamidi bahawa beliau tidak pernah berundur daripada perjuangan UMNO meskipun diletakkan di kerusi-kerusi panas di seluruh negara.

Isyarat tersebut difahami sebagai sindiran kepada Zahid Hamidi apabila berlaku pertembungan antara kem di dalam UMNO iaitu ‘kem Putrajaya’ yang terdiri daripada menteri-menteri UMNO serta ‘kem PWTC’ yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang menguasai parti.

Khairy Jamaluddin sebelum ini juga pernah bertembung dengan Zahid Hamidi apabila memilih untuk merebut posisi nombor satu dalam UMNO, iaitu Presiden UMNO. Dalam pilihan raya kali ini juga, Khairy Jamaluddin akan berdepan dengan cabaran tujuh penjuru.