Timbalan Speaker ‘koyak’, arah MP Jelutong keluar 2 hari

Kuala Lumpur: Sidang Parlimen kembali kecoh apabila MP Jelutong, RSN Rayer diarah keluar dewan selepas mengeluarkan perkataan ‘memalukan’ kepada Timbalan Speaker, Datuk Rashid Hasnon.

Rashid yang tiba-tiba meminta Rayer menarik balik perkataan “memalukan” itu bertindak mengarahkan Rayer keluar dewan.

“Jelutong, saya arahkan bentara minta Jelutong keluar sekarang. Saya minta bentara jalankan tugas keluarkan Jelutong sekarang. (selama) Dua hari (tidak dibenarkan hadir ke dewan),” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Perbalahan tersebut berpunca apabila Ahli Parlimen pembangkang mempersoalkan penggunaan perkataan ‘memalukan’ berkenaan yang disifatkan mereka ‘tiada masalah’.

Rashid kemudian memutuskan supaya sidang ditangguhkan untuk berehat.

Ahli Parlimen pembangkang membantah keras keputusan dibuat Rashid yang menolak semua usul bagi menggantikan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen pembangkang sebelum ini.

Terdahulu, Rashid ketika menjelaskan perkara berkenaan memaklumkan, beliau sudah diberi kuasa oleh Speaker untuk mengendalikan usul mengosongkan kerusi Speaker Dewan Rakyat itu.

“Ada 11 usul datang serentak dari Parti Amanah Negara (Amanah), kemudian datang dari satu lagi dan yang ke-12 ini tidak menepati peraturan selepas saya merujuk kepada penasihat undang-undang.

“Kemudian datang dua (usul sama) dari PKR pun sama juga (tidak menepati peraturan). Maka setiap yang memberikan usul berkenaan, sudah saya jawab secara bertulis. Sila baca jawapan berkenaan dan keputusan saya muktamad dan tidak ada rayuan,” katanya ketika menjelaskan mengenai sebab usul itu ditolak di Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum itu, Azhar yang mempengerusikan sesi persidangan itu turut diasak Ahli Parlimen pembangkang untuk mengemukakan sebab dan penjelasan mengapa usul menggantikan dirinya ditolak.

“Saya dah kata, saya tidak membabitkan diri langsung dalam keputusan ini, saya diberitahu sudah ditolak.

“Jangan suruh saya terangkan kenapa, kerana saya tidak terbabit dalam perbuatan ini, tolong tanya Timbalan Speaker.

“Saya berada dalam kedudukan konflik, saya tidak boleh buat apa-apa keputusan dalam perkara ini,” jelasnya ketika diasak wakil pembangkang,

Keadaan itu memaksa Azhar Azizan memanggil Rashid untuk menerangkan situasi dan sebab sebenar penolakan usul menggantikan dirinya.