Lebih ‘2 Singa’ di Melaka: Perpecahan dalaman UMNO dikatakan menjadi punca?

KUALA LUMPUR – Kenyataan ADUN Sungai Udang, Datuk Seri idris Haron yang menyifatkan Melaka kini mempunyai ‘dua singa di atas satu gunung’ dikatakan menjadi salah satu punca berlakunya krisis politik di negeri berkenaan.

Mengulas perkembangan tersebut, Pensyarah Jabatan Pengajian Pentadbiran dan Politik Universiti Malaya (UM), Mohd Tawfik Yaakub berpandangan, perpecahan dalaman UMNO dilihat sebagai antara punca kemelut politik yang melanda Melaka ketika ini.

Memetik laporan Astro Awani, Mohd Tawfik Yaakub berkata, beberapa formula perlu dilaksanakan bagi memastikan kemelut sebegitu tidak berulang.

“Bukan sahaja dua, lebih daripada dua ekor ‘singa’ yang ada di negeri Melaka. Ini yang perlu diselesaikan dengan kadar segera.

Kita tidak mahu perpecahan dalaman UMNO Melaka merebak ke negeri-negeri lain dan akhirnya menyebabkan sebuah kerajaan yang dikatakan stabil akhirnya terpaksa tumbang kerana penarikan diri daripada ADUN UMNO itu sendiri daripada kerajaan Melaka,” – katanya kepada Astro Awani.

Tambahnya lagi, perkara yang berlaku di Melaka ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada UMNO untuk menyegerakan pemilihan parti.

“Saya melihat apa yang berlaku di Melaka hari ini adalah satu pengajaran besar kepada UMNO untuk segerakan pemilihan parti.

Kita perlu lihat apakah formula yang perlu disegerakan sama ada pemilihan UMNO, pilihan raya negeri atau pilihan raya umum,” katanya.

Pada hari ini, empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerajaan negeri Melaka mengumumkan telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Suleiman Md Ali.

Selain Idris Haron yang juga bekas Ketua Menteri Melaka, tiga yang lain termasuklah Datuk Nor Azman Hassan (BN-Pantai Kundor), Datuk Norhizam Hassan Baktee (Bebas – Pengkalan Batu) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (BERSATU-Telok Mas).

Sumber: Astro Awani.