DAP tidak setuju PRN Melaka diadakan, ambil pengajaran PRN Sabah

Tengah hangat berita semalam dengan pembubaran DUN Melaka. Tidak ketinggalan dalam memberikan pandangan, DAP telah menyatakan pemembantahan sekiranya Pilihan Raya Negeri (PRN) diadakan susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka.

Penolong Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Khoo Poay Tiong, berkata pelaksanaan PRN hanya akan merencatkan usaha negara menangani krisis pademik COVID-19.

PRN SABAH PERNAH MENJADI PUNCA PENINGKATAN COVID-19 DI NEGARA MALAYSIA

Petikan berita dari AWANI mengenai statistik peningkatan kes akibat PRN Sabah. – Awani

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kota Melaka berkata, kesilapan pada PRN Sabah sehingga menyebabkan peningkatan kes COVID-19 secara mendadak lalu tidak patut diulangi.

“Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP berasa PRN tidak wajar diadakan kerana negara sedang beransur pulih daripada penularan wabak COVID-19 dan pilihan raya akan menjejaskan proses terbabit.

“Oleh kerana kerajaan negeri sudah tumbang, Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali seharusnya meletak jawatan kerana tidak lagi mempunyai sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

“Yang di-Pertua Negeri mesti diberi ruang bertindak secara bebas dan objektif berlandaskan Perlembagaan Negeri tanpa sebarang pengaruh atau tekanan daripada mana-mana pihak,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

PARTI POLITIK YANG PUNYAI MAJORITI WAJAR DIBERI PELUANG TUBUH KERAJAAN

Poay Tiong berkata, parti politik yang mempunyai majoriti wajar diberi peluang menubuhkan kerajaan baharu dan CEC DAP sepakat memilih ADUN Bukit Katil yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Adly Zahari sebagai calon Ketua Menteri Melaka.

“Krisis politik di Melaka wajar diselesaikan segera supaya perhatian boleh dikembalikan kepada kesejahteraan rakyat.

“Politik dalaman dan ahli politik yang tidak berpuas hati tidak seharusnya menjadi gangguan terhadap usaha negara mengatasi krisis kesihatan dan ekonomi semasa,” katanya.