Enggan dibahaskan di Dewan Parlimen. Ini maksud Kertas Pandora yang ramai tak tahu.

Sejak beberapa hari lalu, telah tular mengenai Kertas Pandora ataupun lebih dikenali oleh Pandora Papers. Mesti ada juga yang tertanya-tanya apa maksud sebenarnya Kertas Pandora ini, dan mengapa ahli-ahli Dewan Parlimen enggan membahaskan tentang hal-hal mengenai kertas ini.

KERTAS PANDORA ADALAH MAKLUMAT SULIT HARTAWAN YANG DISEMBUNYIKAN?

Memetik kenyataan yang diperkatakan di MalaysiaKini, kertas pandora merupakan pendedahan pemillikan aset kewangan luar pesisir, yang turut melibatkan menteri, timbalan menteri dan hartawan Malaysia. Mengikut Premium Sinar Harian, pula Kertas Pandora merupakan pendedahan terkini berkaitan dokumen sulit golongan kaya dan berpengaruh dunia yang menyembunyikan kekayaan masing-masing dengan menggunakan perkhidmatan ‘offshore’.

Offshore merujuk kepada syarikat berpangkalan di negara luar, mempunyai rangkaian dan struktur yang kompleks diwujudkan merentasi sempadan bagi menyembunyikan pemilikan kekayaan dalam bentuk wang dan asset. Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ) mendedahkan, ratusan pemimpin dunia, ahli politik berpengaruh, bilionaire, selebriti, pemimpin agama dan pengedar dadah telah menyembunyikan kekayaan mereka sejak 25 tahun lepas.

Mereka didakwa melakukan pelaburan dalam bidang hartanah eksklusif dan aset lain termasuk kapal layar. Atas sebab itu, pendedahan tersebut dinamakan sebagai Kertas Pandora kerana ia membuka dokumen sulit berkaitan urusan terdahulu golongan elit dan korup yang menggunakan akaun syarikat luar untuk menyembunyikan aset bernilai ratusan trillion ringgit.

Pendedahan Kertas Pandora dilakukan oleh ICIJ yang mana siasatan berkaitan dokumen tersebut diketuai oleh media dari United Kingdom iaitu BBC Panorama dan Guardian. Kertas laporan tersebut didedahkan kepada umum pada Ahad lepas menerusi laman web ICIJ selepas lebih sebulan menganalisis dokumen diperoleh.

Menurut laporan ICIJ, siasatan Kertas Pandora mendedahkan bagaimana bank dan firma guaman bekerjasama dengan ‘offshore’ untuk menghasilkan struktur syarikat korporat yang kompleks.

“Data diperoleh menunjukkan penyedia perkhidmatan ‘offshore’ tidak mengenali pelanggan. Mereka akan memastikan tidak berurusan dengan golongan yang banyak mengutarakan soalan,” dakwa ICIJ.

KERTAS PANDORA JUGA MENGANDUNGI MAKLUMAT PERIBADI, KENYATAAN BANK DLL 

Dakwanya lagi, data diperoleh turut mendedahkan bagaimana penyedia amanah Amerika Syarikat (AS) mengambil kesempatan ke atas undang-undang sesebuah negeri yang mempromosikan kerahsian bagi membantu pelanggan dari luar negara menyembunyikan kekayaan mereka untuk mengelak cukai di negara masing-masing.

ICIJ menjelaskan, data Kertas Pandora mengandungi maklumat passport, kenyataan bank, pengisytiharan cukai, rekod syarikat, kontrak hartanah dan soalan wajar.

“Kami mengambil masa lebih setahun untuk mengkaji, mengalisis dan menyusun semula fail berjumlah 11.9 juta ini. Kerja-kerja tersebut melibatkan tiga elemen utama iaitu wartawan, teknologi dan masa,” tambahnya.

ANWAR KESAL PEMIMPIN ISLAM DIAMKAN ISU KERTAS PANDORA 

Anwar Ibrahim kesal isu pandora enggan dibuka di dewan parlimen. Sumber: TheStar

Mengikut kenyataan yang dikeluarkan oleh MalaysiaKini, ketua pembangkang, Anwar Ibrahim terus menempelak pemimpin Umno, Bersatu, dan PAS kerana sikap mendiamkan diri mereka berhubung pendedahan Kertas Pandora mengenai pemillikan aset kewangan luar pesisir.

Katanya, sikap membisu itu adalah mengejutkan kerana ia mengkhianati nilai-nilai Melayu-Islam.

“Kalau kita ini semua jaguh Melayu, adakah budaya Melayu mengizinkan rompakan harta begitu besar. Hasilnya disebut sama ada peniagaan halal, rasuah, pembalalakan, drug trafficking (penyeludupan dadah), women trafficking (pemerdagangan wanita)?

“Hal ini belum dengar daripada pejuang Melayu dan juga pejuang Islam. Ada percanggahan antara apa yang dilaungkan pihak perjuangan hak tapi kita izinkan kebatilan,” katanya di Dewan Rakyat, beberapa hari lalu.