PDRM buka kertas siasatan babitkan kertas pandora. Ahmad Zahid Hamidi dan ‘tokoh’ ini turut dikatakan terlibat

Mengikut keterangan Malaysia Kini pada hari ini, Polis Diraja Malaysia membuka dua kertas siasatan berhubung pendedahan Kertas Pandora baru-baru ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman CP Abdul Jalil Hassan berkata satu daripada kertas siasatan berkenaan sudah dirujuk kepada Bank Negara Malaysia pada 14 Okt lalu. Satu lagi kertas siasatan, katanya, akan dirujuk kepada bank pusat itu pada 18 Okt ini untuk siasatan lanjut.

Katanya selepas menerima laporan polis mengenai pendedahan tersebut, polis sudah merakam percakapan pengadu.

“PDRM setakat ini menerima empat laporan polis berhubung Kertas Pandora berkenaan dakwaan wang Malaysia (dibawa) ke luar negara secara haram.

“Daripada empat laporan yang diterima, dua diklasifikasikan sebagai tiada tindakan lanjut kerana berkaitan dengan aktiviti penyerahan memorandum untuk menggesa siasatan,” katanya dalam kenyataan petang ini.

ABIM GESA AGAR PEMIMPIN DIWAJIBKAN ISYTIHAR HARTA

ABIM – VIA chedinsphere

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa sebuah rang Undang-undang (RUU) dibentangkan untuk mewajibkan pemimpin negara mengisytiharkan aset mereka susulan pendedahan Kertas Pandora baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, Presiden Abim, Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata, pihaknya memandang serius pendedahan tersebut yang mengaitkan beberapa tokoh politik negara.

“Abim menggesa perlu ada rang undang-undang yang mewajibkan setiap pemimpin negara mengisytiharkan nilai wang serta aset yang dimiliki mereka baik yang ada di dalam serta luar negara.

“Rang undang-undang ini juga perlu mewajibkan setiap pemimpin negara berkenaan menjelaskan sumber serta bagaimana aset-aset ini dikumpulkan,” kata Faisal.

Kertas Pandora merujuk kepada sejumlah dokumen yang dibocorkan kepada Pusat Kewartawanan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ), yang juga merupakan rakan kongsi Malaysiakini.

Kebocoran itu berasal dari sejumlah syarikat yang membantu pelanggan menubuhkan atau menguruskan akaun luar pesisir dan syarikat di syurga perlindungan cukai (tax haven).

TOKOH YANG DIKATAKAN TERLIBAT MERUPAKAN MENTERI KEWANGAN, TIMB MENTERI KEWANGAN DAN JUGA PRESIDEN UMNO

Nama Ahmad Zahid Hamidi, dll turut terlibat dalam senarai kertas pandora. Via – MalayMail

Dalam kenyataan Malaysiakini, mereka telah mendedahkan beberapa tokoh yang dinamakan dalam Kertas Pandora itu termasuk Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz, Timbalan Menteri kewangan, Yamani Hafez Musa, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Anggota Parlimen Selayang William Leong dan bekas menteri kewangan Daim Zainuddin.

Pada masa ini, tidak ada undang-undang yang mewajibkan anggota pentadbiran kerajaan, ahli parlimen dan ahli Dewan Negara mengisytiharkan aset mereka.

Pada tahun 2019, Dewan Rakyat meluluskan usul agar semua anggota parlimen mengisytiharkan aset mereka kepada Speaker Dewan dan salinannya diberikan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Bagaimanapun SPRM berkata tiada tindakan boleh diambil terhadap mereka yang enggan berbuat demikian.