PRN MELAKA: PAS masih setia bersama walaupun UMNO sudah tidak mahu bekerjasama

PRN Melaka masih lagi hangat diperkatakan. Baru-baru ini dalam kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Sinar Harian, Pas menegaskan bahawa pendirian parti itu dalam Muafakat Nasional (MN) tidak berubah walaupun Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan tiada kerjasama politik antara kedua-dua parti itu pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka nanti.

Idris Ahmad. Via Awani

Menurut laporan portal PNBBC pada Selasa, Naib Presiden Pas, Senator Idris Ahmad berkata, setakat ini tiada keputusan rasmi daripada Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO berhubung perkara tersebut.

“Setakat hari ini, keputusan daripada MKT tidak ada pun sebut begitu (tiada MN pada PRN Melaka). Jadi, kita pakai keputusan rasmi itu. Jangan memecahbelahkan kami,” katanya.

AHMAD ZAHID TIDAK AKAN BEKERJASAMA DENGAN BERSATU DAN PAS DALAM PRN MELAKA

Ahmad Zahid baru-baru ini dilapor menyatakan bahawa parti itu tidak akan bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mahupun Pas pada PRN Melaka, sekali gus mahu bergerak secara bersendirian.

Bagaimanapun, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, UMNO belum memuktamad keputusan sama ada akan bergerak secara solo di bawah Barisan Nasional (BN) atau bekerjasama dengan parti lain bagi menghadapi PRN Melaka.

Sementara itu, Idris berkata, pendirian utama Pas kini adalah memastikan Pakatan Harapan (PH) tidak kembali berkuasa di Melaka.