“PRN Melaka cuma mainan politik, PEJUANG tidak akan sertai PRN kali ini” – Tun Dr Mahathir Mohamad

Setelah heboh bahawa terdapat pertembungan perlawanan parti pada PRN Melaka nanti, Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) hari ini memutuskan untuk tidak menyertai Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang akan berlangsung pada 20 November depan.

Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata PEJUANG beranggapan PRN berkenaan cuma mainan politik pihak tertentu, selain keadaan semasa negara yang masih berdepan penularan COVID-19 bukan masa terbaik untuk pilihan raya diadakan.

“Kita sedar dengan COVID-19 dan melalui pengalaman kita apabila PRN diadakan di Sabah, selepas itu bilangan kes meningkat akhirnya sampai kira-kira 25,000. Sekarang baru turun sikit tetapi kalau kita mengadakan pilihan raya ini, dikhuatiri akan ada sekali lagi pandemik besar berpunca daripada pilihan raya di Melaka.

PILIHAN RAYA TIDAK PATUT DIADAKAN SAMA SEKALI, ELAK KES PANDEMIK MENINGKAT

Barisan pimpinan PEJUANG – Via BebasNews

“Jadi, pilihan raya ini tidak patut diadakan sama sekali dan kejatuhan kerajaan di Melaka juga tidak patut diusahakan. Ini seolah-olah mereka menganggap Dewan Undangan Negeri (DUN) itu adalah hak mereka untuk membuat apa saja yang mereka suka, sebaliknya kita mengadakan DUN untuk menangani masalah dalam negeri,” katanya pada sidang media di ibu negara, hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, meskipun tindakan menarik diri atau melompat parti dalam kalangan Ahli DUN (ADUN) tidak menjadi kesalahan di negara ini kerana tiada undang-undang yang boleh menghalang aktiviti seperti itu, ia tetap membabitkan soal moral.

“Mereka harus ingat, mereka dipilih oleh rakyat. Sebab itu, mereka patut akur kepada segala janji mereka kepada rakyat. Sebaliknya, mereka bukan fikir mengenai pilihan oleh rakyat, mereka lebih mengutamakan kepentingan diri mereka,” katanya.

Beliau berkata, negara akan hancur jika terdapat pihak yang dengan sewenang-wenang menjatuhkan dan kemudian mendirikan kerajaan.

“Oleh itu, PEJUANG tidak ingin terbabit dengan gejala seperti ini. Kita tidak akan mengambil bahagian dan kita percaya siapa juga yang dipilih untuk mendirikan kerajaan, keadaannya sama tidak ada perubahan,” katanya.