Bengang harga naik, ayam segar dibawa masuk gemparkan sidang DUN Perak

IPOH, 14 Dis — Bengang dengan isu harga ayam yang tidak selesai, seorang wakil rakyat nekad membawa masuk seekor ayam segar sewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini.

Tindakan YB Muhamad Arafat Varisai Mahamad (PKR-Hulu Kinta) itu mengejutkan Dewan pada sesi perbahasan RUU Perbekalan 2022 dan Usul Kumpulan Wang Pembangunan 2022 kira-kira pukul 12.23 tengah hari tadi.

Muhamad Arafat berkata tindakanya untuk mengeluarkan ayam daripada bungkusan di tempat duduknya adalah simbolik kepada isu harga ayam yang membebankan rakyat ketika ini dilihat seolah-olah tiada tindakan serius daripada pihak berkuasa.

“Sejak Jumaat hingga hari ini jawapan exco bertanggungjawab iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gunung Semanggol (Pengerusi Jawatankuasa Perladangan, Pertanian dan Industri Makanan negeri Razman Zakaria), tiada satu cara meyakinkan dan rancangan atau tindakan drastik atau konkrit ke arah penyelesaian masalah.

“Jadi hari ini saya bawa satu hadiah yang istimewa termasuk resit ayam yang dibeli di Gunung Semanggol dengan harga lebih RM10 sekilogram. Difahamkan keluar satu Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia oleh KPDNHEP (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) bahawa harganya (ayam) adalah RM9.30 sekilo.

“Maknanya apa berlaku di Gunung Semanggol sendiri sangat menyusahkan rakyat sebab kenaikan harga barang,” katanya yang tidak melihat usaha dilakukan exco terlibat seperti mengadakan pertemuan bersama peruncit dan pengusaha bagi menangani masalah sebenar rakyat.

Tindakannya memegang ayam beberapa minit itu menimbulkan suasana lucu di dalam Dewan malah ada antara ADUN yang mencelah dengan mengatakan “ayam itu letaklah…balik buat rendang” selain Hasnul Zulkarnain Abd Munaim (Bebas-Titi Serong) yang mempersoalkan sama ada rakyat bersedia menghadapi harga mentah ayam terutama apabila musim perayaan.

SUMBER