PRN Johor : Che Det bakal turun berkempen di Johor

Pengerusi Pejuang Dr Mahathir Mohamad dijangka menyertai kempen di Johor esok walaupun doktor memberi amaran kepadanya bahawa situasi Covid-19 ketika ini boleh menimbulkan risiko yang serius kepadanya.

Ini adalah kerana Pejuang, yang berkempen di atas mesej menghalang “kleptokrat” BN, dilihat bergelut mendapatkan sambutan dalam pilihan raya negeri (PRN) Johor kerana ia adalah parti yang agak baru tanpa sekutu dalam pembangkang.

Pejuang semalam mendedahkan Mahathir akan membantu usaha parti itu di Machap. Mahathir dijangka menghadiri majlis makan tengah hari bersama Dewan Perniagaan Cina setempat sebelum melawat Felda Air Hitam.

Kenyataan Mahathir sebelum ini memaklumkan bahawa dia tidak akan menyertai kempen pilihan raya Johor. Mahathir telah dibenarkan keluar dari Institut Jantung Negara (IJN) pada 5 Feb, buat kali ketiga dalam tempoh sebulan. Keluarganya tidak mendedahkan keadaan sebenar penyakitnya tetapi Mahathir menyifatkan ia sebagai “serangan”.

Mahathir, ketika melancarkan manifesto Pejuang pada 23 Feb, turut bercakap tentang kesihatannya, menyatakan bahawa dia tidak menjangkakan untuk pulih.

“Doktor menegaskan agar saya berhati-hati kerana saya berumur 97 tahun dan anda tahu jika orang tua mendapat Covid-19, ia berbahaya.

“Saya ingin melawat Johor tetapi saya tidak boleh pergi ke Johor kerana doktor saya berkata mereka tidak boleh menjamin saya tidak akan dijangkiti dan saya tidak akan menjadi serius jika dijangkiti kerana usia saya dan hakikat bahawa saya baru pulih daripada serangan yang sangat serius, penyakit, kebelakangan ini.

“Jika saya diserang lagi, saya tidak tahu apa akan jadi,” katanya.

TURUN KERANA TERDORONG PERCUBAAN NAJIB RAZAK TUTUP KESALAHANNYA KETIKA KEMPEN DI JOHOR

Mahathir hari ini juga menulis surat terbuka kepada pengundi Johor, yang menurutnya didorong oleh percubaan bekas perdana menteri Najib Razak menutup kesalahannya dalam kempen PRN Johor.

Najib, yang telah disabitkan dengan jenayah pecah amanah, pengubahan wang haram dan salah guna kuasa, telah membuat penampilan kempen secara terbuka. Najib dalam proses membuat rayuan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 atas penyelewengan dana bekas anak syarikat 1MDB.

Ketua Pejuang Johor Shahruddin Md Salleh bertanding di Machap. Lawannya termasuk Onn Hafiz Ghazi dari BN, Azlisham Azahar dari PN dan R Sangaran dari Muda.

Kerusi itu, yang dilihat merupakan kubu kuat Umno, terdiri daripada 65 peratus Melayu, 30 peratus Cina dan lima peratus India.

SUMBER