“VIP perlu keluar awal dan rasa kesusahan rakyat hadapi kesesakan jalan raya” – MUDA

Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) berpendapat, adalah elok juga kalau orang kenamaan (VIP) seperti menteri dapat merasai sendiri kesulitan yang dialami orang ramai semasa menempuh kesesakan lalu-lintas.

Naib Presiden Muda Zaidel Baharuddin berkata justeru kerajaan dan pihak berkuasa wajar mengehadkan penggunaan khidmat anggota polis sebagai juruiring kepada orang politik.

Bahkan, kata Muda, jika para menteri dan orang kenamaan mahu mengelak kesesakan lalu-lintas di mana-mana jalan raya mereka wajar merancang perjalanan masing-masing seperti orang lain.

KELUAR AWAL, CUBA NAIKI LRT DAN MRT

“Kami juga ingin berpesan kepada bapak menteri sekelian yang banyak tinggal di sekitar Lembah Klang – kalau tidak mahu lewat ke pejabat atau program, keluarlah awal, atau naiklah pengangkutan awam seperti LRT dan MRT.

“Bagus juga kalau menteri dapat rasa pengalaman kesesakan lalu-lintas akibat dari kerja-kerja pembinaan lebuh raya yang tak siap-siap bertahun-tahun dan jaringan pengangkutan awam yang tidak efektif,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Ia dibuat beberapa hari selepas media melaporkan bagaimana seorang anak ahli parlimen menggunakan jalan raya dengan diiring oleh anggota polis di Pulau Pinang.

Ia melibatkan anak Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim yang juga bekas pengerusi Lembaga Tabung Haji.

Pendedahan yang dibuat dan menjadi tular itu mengundang rasa marah orang ramai. Polis pula segera menjalankan siasatan berhubung kejadian tersebut.

PENGIRING POLIS PERLU DIHADKAN KEPADA INDIVIDU YANG PUNYA KEPERLUAN KESELAMATAN

Zaidel berkata khidmat pengiring polis sepatutnya hanya dihadkan kepada individu yang mempunyai keperluan keselamatan seperti perdana menteri dan menteri-menteri kanan serta individu yang yang benar-benar layak.

Menurutnya, sebarang iringan atas kapasiti luar daripada tugasan rasmi wajib mendapat kelulusan menteri atau ketua polis negara.

Itu pun, katanya, mestilah dengan alasan kukuh serta melibatkan kepentingan awam.

“Isu ini bukanlah asing. Pengguna jalanraya sebenarnya sudah biasa terserempak dengan iringan polis ke atas kenderaan peribadi yang dilihat bukan atas kapasiti rasmi.

“Ia termasuk kenderaan kementerian yang tidak kritikal yang memasang lampu biru mengarahkan pengguna jalan raya untuk memberi laluan semasa kesesakan.

“Kami menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk sekali lagi mengeluarkan, mengumumkan serta menguatkuasakan dengan tegas akan garis panduan serta peraturan penggunaan iringan trafik,” katanya.

Zaidel menambah masa anggota keselamatan tidak wajar dibazirkan untuk tugasan tidak munasabah.

“KDN juga mesti mengeluarkan garis panduan jelas bahawa khidmat iringan mestilah terhad kepada anggota keselamatan, bukannya yang tidak masuk seperti pihak penguat kuasa kerajaan tempatan,” katanya.

SUMBER