Siasatan Anak Parlimen Baling gunakan polis pengiring selesai

Polis telah melengkapkan siasatan terhadap anak kepada Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim, yang memuat naik video dirinya memandu sambil diiringi dua anggota polis di Pulau Pinang awal bulan ini.

Menurut seorang pegawai polis yang dekat dengan siasatan itu, pihak polis akan menyerahkan kertas siasatan kepada timbalan pendakwa raya untuk arahan selanjutnya.

“Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi & Multimedia 1998 terhadap Mohamed Khairul Anwar Abdul Azeez yang merupakan pemilik akaun Instagram (di mana video itu dimuat naik).

“Siasatan telah selesai dan kertas siasatan akan dirujuk kepada timbalan pendakwa raya untuk arahan lanjut.

“Tindakan selanjutnya bergantung kepada arahan yang akan diberikan timbalan pendakwa raya,” kata pegawai itu yang enggan dinamakan, kepada Malaysiakini.

Seksyen 233 Akta Komunikasi & Multimedia 1998 adalah berkaitan penggunaan rangkaian secara tidak wajar dan membawa hukuman denda tidak lebih RM50,000, penjara tidak lebih setahun, atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu hari ini, Ketua Polis Pulau Pinang Shuhaily Mohd Zain dilaporkan berkata penyiasat telah merakam keterangan pemandu yang terlibat dalam insiden itu.

Pada 7 Mei lalu, Khairul Anwar memuat naik rakaman berdurasi 20 saat di Instagram Story yang memaparkan dirinya yang sedang memandu sambil diiringi dua anggota polis.

Dalam rakaman itu, seorang pengiring dilihat menghentikan sebuah kereta bagi memberi laluan kepada kenderaan Khairul Anwar meredah lampu merah.

Kereta tersebut dilihat menghentikan kenderaan secara tiba-tiba bagi mengelak daripada bertembung dengan anggota pengiring.

Shuhaily kemudian mengeluarkan kenyataan bagi menafikan anggota tersebut bertindak atas tugasan rasmi dan mereka sedang disiasat.