Ismail Sabri enggan lagi sentuh isu PRU dan peningkatan kos sara hidup

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob enggan menyentuh secara langsung berkaitan gesaan supaya pilihan raya umum diadakan lebih awal.

Membangkitkan peningkatan kos hidup dan harga makan, dia sebaliknya berkata akan menunggu “masa yang sesuai”.

“Kita sekarang berdepan tempoh peningkatan inflasi dengan harga yang tinggi, adakah kamu fikir ini masa yang sesuai?” dia dipetik sebagai berkata dalam wawancara dengan Nikkei yang disiarkan hari ini.

Penggal pilihan raya lalu akan berakhir pada tahun 2023.  Bagaimanapun anggota parlimen Bera berdepan gesaan Umno supaya ia dipercepat, yang antaranya didorong oleh kejayaan demi kejayaaan dalam pilihan raya negeri.

Bank Negara menjangkakan kadar inflasi antara 2.2 hingga 3.2 peratus tahun ini dengan peningkatan kos makanan sehingga 4.1 peratus.  Awal bulan ini, bank pusat itu menaikkan kadar faedah utama untuk meredakan tekanan inflasi. Kerajaan memperkenalkan harga kawalan tetapi terpaksa menanggung subsidi.

AKAN KENALKAN SEMULA CUKAI (GST)

Ismail juga berkata kerajaan turut berminat memperkenalkan semula cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dimansuhkan ketika pentadbiran Pakatan Pakatan (PH).

Katanya, kerajaan sedar bahawa cukai itu tidak popular tetapi pilihan mereka terhad.

Katanya juga, kerajaan hilang hasil tahunan RM20 billion ($4.57 billion) susulan pemansuhan cukai itu.

Bagaimanapun, Ismail berkata kerajaan akan menyasarkan kadar GST yang tidak membebankan tetapi tidak terlalu rendah atau ia “menggagalkan tujuan untuk menambahkan hasil cukai”.

Pada tahun ini, Malaysia dijangka membelanjakan RM28 billion untuk pemberian subsidi minyak, lebih sekali ganda berbanding RM11 bilion pada tahun lalu.

Ini tidak termasuk subsidi lain seperti minyak masak, gula dan tepung.

SUMBER