Rapat dengan orang ternama, Pegawai SPRM ditahan susulan kehilangan duit bukti RM25 juta

Seorang pegawai SPRM, yang ditahan susulan kehilangan RM25 juta wang bahan bukti, disifatkan sebagai “bermasalah” dan diketahui rapat dengan orang ternama. Namun, siapakah orang ternama tersebut?

Mengikut MalaysiaKini, perkara ini disifatkan oleh sumber-sumber, termasuk bekas pegawai kanan, yang mengetahui berkaitan selok-belok dalam suruhanjaya itu.

“Pegawai ini memang diketahui bermasalah dan kami ada nickname untuk dia – penyamun anak emas,” kata satu sumber kepada Malaysiakini.

SPRM sebelum ini telah menahan tiga pegawainya selepas bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Hasanah Abdul Hamid membuat laporan bahawa sejumlah besar wang tunai yang dirampas dalam siasatan terhadapnya pada 2018 hilang.

Sumber-sumber juga telah mendakwa salah seorang daripada suspek juga disiasat dalam kes lain, tetapi enggan mendedahkan butiran lanjut.

Mereka mendakwa, pegawai itu “tidak boleh disentuh” susulan hubungannya dengan orang ternama.

“Ini semua baru sikit,” kata satu sumber, sambil menambah siasatan polis akan membongkar lebih banyak perkara.

“Kita dengar ada benda lain lagi (yang melibatkan suspek). Kalau polis siasat kes ini, saya percaya semua akan jadi huru-hara,” katanya.

“Ini yang akan jadi bila ada ‘anak emas’ tapi gagal pantau dan ambil tindakan (apabila mereka melanggar undang-undang),” kata sumber lain, yang merupakan pesara pegawai SPRM.

“Saya sedih bila benda macam ni berlaku. Kita berusaha untuk bina imej SPRM dengan keringat dan air mata, tetapi mereka telah mencemarkan nama SPRM,” katanya.

Bekas pegawai itu juga mengkritik SPRM kerana gagal melaporkan tuduhan kecurian itu kepada polis kerana ia berada bawah bidang kuasa pihak polis.

Dia menambah tindakan SPRM untuk menyiasat dakwaan kecurian itu sendiri menimbulkan persoalan kemungkinan ia merupakan satu percubaan untuk menutup isu tersebut.

JUGA MILIKI DADAH DAN SENJATA API

Terdahulu, mengikut Harian Metro, Pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disahkan ditahan polis  kerana disyaki terbabit dengan kes kehilangan wang bernilai 6 juta dolar Amerika Syarikat (kira-kira RM25 juta).

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, tangkapan juga dibuat bagi kesalahan memiliki senjata api, peluru serta dadah.

Menurutnya, dua kertas siasatan kini sudah dibuka mengikut Seksyen 8(a) dan Seksyen 36 Akta Senjata Api 1960 serta Seksyen 12(3) Akta Dadah Berbahaya 1952.

“Suspek direman selama empat hari untuk siasatan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan media beberapa hari lalu.