Shafie Apdal saran akta lompat parti, elak bertanding seumur hidup

Lompat si katak lompat. Itulah frasa yang digunakan apabila melihat wakil rakyat yang lompat parti, lebih-lebih lagi apabila berlakunya konflik dalaman politik. Akibat keadaan yang semakin berleluasa ini, bekas Menteri Besar Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengatakan, mengadakan pilihan raya pecat wakil rakyat sebagai hukuman kepada ahli politik yang melompat parti tidak cukup berat sebagai pengajaran.

Menerusi kenyataan dalam Sinar Harian, Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu juga berpendapat, jika pengedar dadah dihukum gantung sampai mati, ahli politik yang melompat parti pula sewajarnya digantung keahliannya daripada bertanding seumur hidup.

PILIHAN RAYA PECAT BOLEH, NAMUN WAKIL RAKYAT TIDAK DIBENARKAN BERTANDING SEMULA

Datuk Shafie Apdal. Sumber : Berita Harian

Beliau yang juga Ahli Parlimen Semporna menegaskan, pilihan raya pecat boleh diadakan, namun wakil rakyat yang melompat parti itu tidak seharusnya dibenarkan bertanding semula.

“Sama ada selama dua penggal atau jangan dibenarkan bertanding langsung seumur hidup. Tidak perlulah dia berpolitik lagi kerana mandat yang diberi rakyat sewaktu pilihan raya umum telah dikhianati.

“Pengundi berhujan panas, tiada kenderaan pun turun mengundi dengan harapan jalan kampung dibaik pulih, namun bukan jalan kampung semakin baik tetapi rumah dia (ahli politik yang melompat parti) yang semakin baik kerana dia melompat,” katanya kepada kru Rasuah Busters baru-baru ini.

JATUH AKIBAT WAKIL RAKYAT LOMPAT PARTI, SHAFIE SARAN AKTA ANTI LOMPAT PARTI, ELAK PENTING DIRI SENDIRI

Mengulas mengenai pelaksanaan Akta Anti Lompat Parti, Shafie bersetuju ia dilaksanakan kerana dapat mengekang ahli politik daripada terus melompat parti demi kepentingan diri.

“Saya jatuh kerana ada wakil rakyat yang melompat parti, jadi saya tidak setuju dengan amalan seumpama ini. Jika mereka (ahli politik yang melompat parti) mempunyai pandangan berbeza dengan pimpinan, tiga tahun sekali diadakan pemilihan pucuk pimpinan parti jadi gunakan landasan seumpama itu, bukan dengan melompat.

“Saya kesal ada wakil rakyat yang ibarat menjual diri untuk mendapatkan jawatan, pangkat dan imbuhan. Akta Lompat Parti harus diperincikan dan diperhalusi sebagai salah satu tegahan atau pencegahan buat ahli politik tidak bertindak sewenang-wenangnya,” tegas beliau.

Menjawab isu memorandum persefahaman (MoU) antara pihak kerajaan bersama Pakatan Harapan (PH), Shafie melihat masih tiada perubahan yang berlaku setelah hampir sebulan ia dimeterai.

“Saya tidak tandatangan MoU dan saya tidak nampak sebarang perubahan yang berlaku dan rang undang-undang juga belum dikemukakan lagi. Saya juga tidak nampak kerangka yang ada dalam jangka masa pendek ini,” jelasnya.

Beliau memberitahu, isu rasuah turut berlaku di negara-negara seperti Afrika dan Timur Tengah hinggakan negara-negara terbabit tidak mampu bersaing walaupun memiliki kekayaan dan sumber semula jadi kerana berlaku ketirisan kewangan yang kesannya turut dirasai oleh rakyat.

“Kita ambil contoh kerajaan memperuntukkan berbilion ringgit kepada Kementerian Pendidikan setiap tahun namun masih ada sekolah yang tidak cukup kerusi untuk pelajar,” katanya.

Shafie turut menekankan betapa pentingnya nilai integriti diterapkan kepada golongan dewasa khususnya ahli-ahli politik termasuk pimpinan negara yang ada dan bukan sahaja kepada pelajar sekolah saja.