PAS sedia damaikan konflik Bersatu dan UMNO

Kemelut politik yang berlaku di negeri Melaka masih lagi hangat diperkatan. Daripada itu, Parti Islam Se-Malaysia ataupun lebih dikenali sebagai PAS bersedia untuk menjadi orang tengah dalam mendamaikan kemelut antara Bersatu dan UMNO supaya kedua-dua parti tidak bertanding berasingan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, sekiranya diadakan.

MAHU PARTI-PARTI TERSEBUT MENJADI MODAL PERPADUAN ORANG MELAYU

Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh. Sumber: Utusan

Ketua Dewan Ulama Pas Pusat Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata, parti itu mahu PRN Melaka menjadi model kepada perpaduan orang Melayu sekali gus menyumbang kepada kestabilan politik yang dapat melonjakkan ekonomi negara selain mengikis sifat kebencian rakyat terhadap ahli politik yang cenderung berpecah belah.

“Tiada satu ayat pun dalam al-Quran dan hadis membenarkan umat Islam bercakaran sesama sendiri kerana ia boleh melemah serta menghancurkan umat Islam,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas lawatan kerja ke Tapak Asuhan Ikan SB Aqua Marine and Construction Sdn Bhd di Kampung Tok Kederat, Pulau Kambing di sini pada Ahad.

Nik Muhammad Zawawi, yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan berkata, langkah diambil Pas itu juga bersesuaian dengan kehendak Islam yang mahukan umatnya bersatu padu.-Bernama

BERSATU SEDIA BERGABUNG DENGAN UMNO, TETAPI UMNO TERUS MENOLAK

Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu. Sumber: MalayMail

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Sinar Harian pula, parti BERSATU sedia untuk bergabung dengan UMNO pada PRN Melaka, walaupun UMNO menolak. Wakil BERSATU menyatakan bahawa penolakan kepada gabungan tersebut hanyalah usulan dari pihak atasan sahaja.

Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yakin pendirian itu merupakan pandangan peribadi pemimpin tertentu dalam UMNO dan bukannya majoriti.

Menurutnya, Bersatu sedia bergandingan dengan sesiapa juga yang mengikuti atau bersama dengan perjuangan mereka.

“Jadi, kalau ada yang kata tak nak bersama dengan kita, saya percaya mungkin itu pandangan peribadi bukan pandangan majoriti wadah yang mereka wakili. “Dalam hidup ini memang kadang-kadang ada orang nak kawan dengan kita dan kadang-kadang sebaliknya. Mungkin kerana cemburu sebab kehebatan dan kelebihan yang ada pada kita.

“Menjawab kepada soalan itu, kebanyakan pemimpin di atas sana tidak ada masalah untuk bekerjasama mungkin ada satu dua orang yang enggan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Hari Sukan Negara (HSN) Peringkat Alor Gajah di A’ Famosa Resort, di sini pada Ahad.

PRESIDEN UMNO, AHMAD ZAHID HAMIDI ENGGAN KERJASAMA DENGAN BERSATU

Telah dilaporkan baru-baru ini  Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan partinya tidak akan bekerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.

Keputusan itu berikutan pengumuman pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka malah bersetuju bahawa PRN akan menjadi ujian untuk membuktikan bahawa UMNO tidak memerlukan Bersatu untuk memenangi pilihan raya.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, partinya sedia membuka rundingan bagi bekerjasama dengan mana-mana parti bagi menghadapi PRN termasuk UMNO.

Menurutnya, pintu rundingan sentiasa dibuka dengan sesiapa sahaja kerana pihaknya mengamalkan politik yang mesra dan berkasih sayang.

“Kita tak mahu bergaduh dengan orang dan memaafkan serta berbaik dengan sesiapa pun,” katanya.