Najib minta aset bernilai RM100 juta kepada kerajaan, Menteri Kewangan sahkan

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, hari ini, mengesahkan di Dewan Rakyat, yang bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak, memohon ganjaran hadiah berupa sebidang tanah dan rumah daripada kerajaan bernilai RM100 juta.

Tengku Zafrul berkata, permohonan itu dibuat oleh Najib selepas Bajet 2022 dibentangkan di Dewan Rakyat, menyebabkan perincian berkaitan ganjaran terbabit tidak dapat disenaraikan dalam pembentangan belanjawan berkenaan.

Beliau mengesahkan susulan permohonan yang dibuat itu, perbincangan mengenainya sudah diadakan pada Mesyuarat Jemaah Menteri dan menunggu keputusan dimuktamadkan.

“Permohonan ini (dibuat) selepas bajet dibentangkan dan dengan itu tidak terdapat sebahagian daripada anggaran Perbelanjaan 2022.

“Permohonan ini tidak ada dalam bajet kerana (RUU Perbekalan 2022) dibentangkan sebelum permohonan tersebut.

“Untuk dilaksanakan perkara ini, (ia) bakal dibawa sebagai RUU Bekalan (Tambahan) ke Parlimen,” katanya. Terdahulu, suasana Dewan Rakyat bertukar kecoh selepas kira-kira tiga minit sesi penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2022 peringkat dasar bagi Kementerian Kewangan dimulakan, petang tadi.

Keadaan itu tercetus apabila Tun Dr Mahathir Mohamad (PEJUANG-Langkawi) mencelah dan mempersoal peruntukan bernilai RM100 juta yang akan dihadiahkan dalam bentuk aset kepada Najib (BN-Pekan).

Dr Mahathir berkata, mengikut peraturan, perincian bajet perlu dikemukakan kepada Dewan Rakyat untuk dibahaskan, sebelum ia diluluskan atau sebaliknya.

Katanya, Tengku Zafrul selaku Menteri Kewangan, sepatutnya menjelaskan semua item dalam bajet, termasuk item berkenaan perbelanjaan dikhususkan kepada Najib.

“Ini tak disebut kerana kita nak tahulah apa jasa dia. Setakat kita tahu dia adalah banduan didapati bersalah, dihukum 12 tahun penjara dan denda lebih RM200 juta, inikah jasa yang kerajaan hari ini nak balas budi?

“Saya sendiri jadi perdana menteri (selama) 22 tahun, saya tak ambil satu keping tanah pun, cuma pencen saya, itu sajalah,” katanya.

Bekas perdana menteri itu turut menyifatkan peruntukan RM40 juta bagi membina rumah untuk Najib adalah terlalu besar.

“RM60 juta untuk beli tanah dan RM40 juta bagi membangunkan bangunan untuk banduan ini…mungkin bercorak sebagai jail (penjara), saya tak tahulah tetapi RM40 juta itu banyak sangat.

“Kita buat rumah untuk perdana menteri (Kompleks Sri Perdana di Putrajaya) pun RM26 juta sahaja… yang saya duduk situ dahulu, tetapi ini buat salah dapat RM100 juta.

“Sepatutnya Menteri Kewangan jelaskan apa gunanya duit kerajaan untuk beri hadiah kepada penyangak dan pencuri. Orang ini sepatutnya ada dalam jail, tetapi bebas boleh pergi Singapura makan angin,” katanya.

Zafrul ketika menjawab celahan itu mencadangkan supaya sebarang persoalan berkenaan permohonan sebidang tanah kerajaan dan sebuah rumah akan dibangunkan Najib, dikemukakan kepada Jabatan Perdana Menteri (JPM).

“Ini memandangkan urusan berkenaan Akta Ahli Parlimen (Saraan) 1980, elaun dan keistimewaan bekas perdana menteri terletak di bawah bidang kuasa JPM,” katanya.

Bagaimanapun, Dr Mahathir yang tidak berpuas hati dengan jawapan itu sekali lagi mencelah dan menjelaskan beliau difahamkan perkara itu sudah mendapat kelulusan Kabinet.

“Takkan Yang Berhormat menteri tak tahu? Semua kewangan negara apabila hendak dibelanjakan perlu dibawa ke dewan ini, bila nak bawa?” soalnya.

Keadaan itu turut mendapat perhatian Datuk Mohd Azis Jamman (WARISAN-Sepanggar), RSN Rayer (PH-Jelutong) dan Datuk Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) yang mahu perkara berkenaan diperjelaskan.

LAPORAN ASAL