Penduduk Kg Baru diberi pampasan hanya RM400, lebih rendah berbanding RM1k ditawar kerajaan terdahulu

Sebahagian penduduk Kampung Baru, Kuala Lumpur terkejut apabila mereka dipaksa untuk berpindah oleh pihak pemaju keluar dari flat serta rumah mereka dengan menggunakan Akta Pengambilan Tanah yang dibenarkan kerajaan.

Mereka hanya diberikan pampasan serendah RM400 sekaki persegi sahaja berbanding tawaran kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini iaitu RM1,000 sekaki persegi (RM600 lebih tinggi).

Menurut seorang penduduk, Nadia Liyana Alipah, perkara itu bermula pada bulan Julai 2021 lepas apabila penduduk di Kampung Sungai Baru, Kampung Baru menerima surat Warta Seksyen 8, Akta Pengambilan Tanah 1960 yang memaksa mereka untuk keluar dari tanah itu dengan pampasan.

Ia berjaya diperolehi oleh pemaju yang memohon melalui Pejabat Tanah setelah mereka tidak melayan permohonan pemaju sebelum itu.

“Kelam kabut lah semuanya nak push projek ini, takut tak jadi kot,” kata Nadia melalui laman twitter beliau.

Pada Ogos 2021 pula, kata Nadia, tuan tanah yang terlibat diwajibkan menghadiri perbicaraan pertama pengambilan tanah dalam bulan itu juga.

“Tak menyepat2. Musim-musim pandemik ni juga korang nak buat,” ujar Nadia.

Menurut beliau, kebanyakan penduduk di Kampung Baru merupakan golongan yang sudah berumur.

Kerajaan menggunakan Akta Pengambilan Tanah untuk mengambil tanah penduduk Kampung Bharu untuk dimajukan dengan pampasan hanya RM400 sekaki persegi.

Sumber: Malaysia Dateline