Mengurung rakyat tidak mengurangkan kesan kematian pandemik

KUALA LUMPUR (2 Feb): Pengawalan pergerakan (lockdown) di Amerika Syarikat dan Eropah hanya mempunyai sedikit atau tiada kesan langsung dalam mengurangkan kematian akibat COVID-19, kata penyelidik di Universiti Johns Hopkins.

Mereka berkata kawalan pergerakan semasa fasa awal pandemik pada tahun 2020 hanya mengurangkan kematian COVID-19 kira-kira 0.2%.

Penyelidik berkata mereka tidak menemui bukti bahawa penutupan, penutupan sekolah, penutupan sempadan dan pengehadan perhimpunan mempunyai kesan ketara terhadap kematian COVID-19.

Kawalan pergerakan (lockdown) ditakrifkan sebagai implimentasi sekurang-kurangnya satu campur tangan wajib bukan farmaseutikal (NPI). Dalam erti kata lain, NPI ialah dasar yang mengehadkan pergerakan rakyat, menutup sekolah/perniagaan, dan melarang perjalanan antarabangsa.

Dalam kajian bertajuk “A Literature Review and Meta-Analysis of the Effects of Lockdown on COVID-19 Mortality” yang dikeluarkan pada 31 Januari 2021, para penyelidik berkata sekatan tersebut mempunyai “kesan yang memusnahkan” ekonomi dan menyumbang kepada pelbagai penyakit sosial.

“Mereka telah menyumbang kepada mengurangkan aktiviti ekonomi, meningkatkan pengangguran, mengurangkan persekolahan, menyebabkan pergolakan politik, menyumbang kepada keganasan rumah tangga, dan menjejaskan demokrasi liberal,” kata mereka.

Akhbar itu berkata data jumlah kematian di sesebuah negara jauh lebih tepat daripada data mengenai kematian berkaitan COVID-19, yang mungkin kurang dilaporkan (kerana kekurangan ujian) atau terlalu dilaporkan (kerana sesetengah orang meninggal tanpa COVID-19).

Tujuan penutupan adalah untuk menyelamatkan nyawa

Kajian itu menyatakan bahawa kita perlu melihat kematian selain COVID-19 kepada sebab lain (contohnya: bunuh diri), anggaran berdasarkan kematian kerana kawalan pergerakan akan lebih banyak.

Begitu juga kalau kita nak kata faktor kawalan pergerakan yang boleh menyelamatkan nyawa dengan cara lain (contohnya: lebih sedikit kemalangan jalan raya), kesan kawalan pergerakan terhadap kematian akan dipandang remeh.

Laporan itu menyimpulkan bahawa perintah tinggal di rumah/bangunan juga tidak berkesan, menjelaskan ia hanya mengurangkan kematian COVID-19 sebanyak 2.9%.

Kajian yang melihat NPI tertentu (berkurung vs. tidak berkurung, topeng muka, menutup perniagaan yang tidak penting, penutupan sempadan, penutupan sekolah dan mengehadkan perhimpunan) juga tidak menemui bukti luas kesan ketara terhadap kematian COVID-19.

Para penyelidik berkata penutupan bukanlah cara yang berkesan untuk mengurangkan kadar kematian semasa pandemik, sekurang-kurangnya tidak semasa gelombang pertama pandemik COVID-19.

“Keputusan kami adalah selaras dengan Kumpulan Penulisan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (2006), yang menyatakan, “Laporan daripada pandemik influenza 1918 menunjukkan bahawa langkah-langkah penjarakan sosial tidak menghentikan secara dramatik atau mengurangkan penularan […],” tambah mereka.

 

SUMBER