PRN MELAKA: Semua parti setuju kerjasama, Tuan Ibrahim saran guna logo PAS sahaja

PRN Melaka masih lagi hangat diperkatakan. Baru-baru ini dalam kenyataan Sinar Harian, Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan logo Pas digunakan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka pada 20 November ini.

Beliau berkata, saranan tersebut dibuat berikutan semua parti bersetuju untuk bekerjasama dengan parti Pas.

“Oleh kerana semua parti bersetuju bekerjasama dengan Pas, elok kalau gunakan satu logo iaitu logo Pas dalam PRN Melaka nanti. Fikir-fikirkan,” katanya dalam hantaran di Facebooknya, pada Jumaat.

via FB Dato’ Sri Tuan Ibrahim bin Tuan Man

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh penamaan calon bagi PRN Melaka pada 8 November ini manakala tarikh mengundi pula pada 20 November 2021.

PRN Melaka diadakan susulan pembubaran DUN Melaka pada 4 Oktober lepas apabila empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bertindak menarik sokongan terhadap kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali.

PAS MASIH TUNGGU KEPUTUSAN UMNO UNTUK KERJASAMA DALAM PRN MELAKA

Via Berita Harian

Sementara itu melalui berita harian, Pas masih tunggu keputusan UMNO untuk kerjasama dalam PRN MELAKA,  PAS akan membincangkan mengenai keputusan UMNO untuk menjalinkan kerjasama politik dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka pada Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat, Ahad ini.

Pesuruhjaya PAS Melaka, Datuk Kamarudin Sidek, berkata setakat ini pihaknya masih belum boleh memberi maklum balas mengenai keputusan UMNO itu.

“Pada dasarnya, PAS Melaka mengucapkan terima kasih dengan perkembangan terbaru daripada UMNO itu, tetapi kami perlu tunggu maklum balas daripada PAS Pusat,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO malam tadi, memutuskan untuk meneruskan persefahaman dengan PAS pada PRN Melaka.

Keputusan itu selaras dengan ketetapan Perhimpunan Agung UMNO 2020, iaitu memperkukuhkan Muafakat Nasional (MN).

Asas persefahaman UMNO dengan PAS berpandukan kepada prinsip bahawa PAS menggunakan lambang partinya sendiri selaras dengan semangat dan ketetapan Jawatankuasa Induk MN dalam mesyuarat pada 19 Oktober dan 18 November 2020.

Langkah itu bagi mengelakkan pertembungan sesama sendiri dan pada masa sama mengekalkan penggunaan lambang parti masing-masing dalam pilihan raya.