i-Citra RM10,000 semakin panas

PETALING JAYA – Isu pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), i-Citra RM10,000 semakin panas dan rancak diperkatakan di media sosial ketika ini.

Orang ramai berpendapat bahawa simpanan KWSP tersebut perlu diluluskan segera ketika ramai mangsa terjejas akibat banjir yang sedang melanda negara ketika ini.

Rata-rata orang ramai turut menggesa agar kerajaan terus meluluskan pengeluaran wang tersebut sekali gus tanpa syarat memandangkan ramai yang memerlukan ketika ini.

“Luluskan sahaja pengeluaran i-Citra RM10,000 tu, kebetulan dengan keadaan sekarang. Ada yang nak baiki kereta, rumah, kenapa susah sangat.

“Cukup-cukup lah berbincang, mesyuarat bagai, duit itu pun hak pencarum,” jelas Zariff Hadi.

“Tengok keadaan sekarang memang ramai yang memerlukan, pembukaan sekolah pun dah nak dekat. Banyak persediaan dan barang yang perlu diganti.

“Dah berapa kali bencana kita hadap, berapa kali juga rakyat minta. Kenapa susah sangat nak luluskan?” soal Marzuki68. –

Kredit laporan K! ONLINE

SUMBER

44 thoughts on “i-Citra RM10,000 semakin panas

    1. terbaik dan luluskan cpt kwsp 10k one off..ker jaan skrg patut tgo kesusahan rakyat pd masa ni…baik tukar PM mail lambong tu ..menyusahkan rakyat saja langsung tdk prihatin dgn rakyatnya..slogan patut diubah keluarga utk kroni msia

      1. RM10K TU ADALAH HAK MUTLAK@DUIT TITIK PELUH PENCARUM.KENAPA PLAK NAK SEKAT PENGELUARANNYA?TAK TAU MALU KA NK KEPUNG2 DUIT ORG?MANUSIA AKHIR ZMN NE UMUR SMAKIN PENDEK..NTAH2 BILA CECAH AGE 55TAHUN,PENCARUM MSIH X SEMPAT MERASA@MENGGUNAKAN DUIT MEREKA SNDRI KERANA DH MENINGGAL..X PUAS2 LG KA MER”ROLLING” DUIT ORG UTK PELABURAN?SERAHKAN HAK KAMI!!APA PUNYA ORG!!

  1. Saya ibu tunggal .anak 4.gaji 1600.
    Hutang rumah.sejak MCO.komisen tak Ada.2022 sudah nak sampai raya cina.
    Memang susah hidup saya.stress…..fikir nak start sekolah bus sekolah 400 .makan ,rumah , bill hutang hutang!!! Cukup ke 😭😭😭😭😭😭😭tolong lah kwsp one off 10 .saya ibu tunggal rakyat susah hidup sekarang!!! Cepatksn one off!!! Saya stress!!!takut angkat phone bank call!!!!
    Macam mana nak hidup! Saya Ada anak 4 nak sekolah!! Itu duit Kita susah Simpan sekarang terpaksa ..Kita tak Salah minta!!!Kita puntak tau hidup sampai bila.apa Akan terjadi. Saya mahu kwsp saya 🙏🙏🙏🙏

  2. DLM KEADAAN NEGARA YG MASIH BARU NK UP DR MASALAH COVID DAN BANJIR..RAKYAT AMAT2 TERKESAN…BKN TIAP TAHUN DI MNTA..DAN BUKAN KO SURUH G TAMBAH HUTANG..APO PIKIRAN KO SBGI MENTERI..ADOIII..AKAI..MANA ..AKAI….DUIT PENCARUM ITU SENDIRI..TIDAK TEBENAM LA PUAK2 KALIAN KELAK..🤲🤲🤲

  3. Benar saya juga terkesan dgn kerja juga mata pencarian dan ada yang perlu dibayar sejujurnya amat2 perlukan simpanan kwsp tiada jalan lain yang saya boleh minta bantuan dah lah bantuan sara hidup pun tak terima sedangkan tahun yang lepas saya dapat.

  4. Masyarakat Malaysia ramai bersetuju One-off 10k di luluskan, memandangkn ramai golongan susah dn dhimpit pendemik covid n banjir sangat2 memerlukan. Kerajaan sekarang luluskn sahaja lah, apa lagi nk tahan,..difikir2kn. Ini semua hak Pencarum

  5. mohon kerajaan luluskan, polis pun dah maklum jgn pinjam ahlong. jika terdesak, macam mana org lain yg memerlukan bahkan diri sndri keluarga turun memerlukan bantuan. berniaga, barang dh mahal. pendapatan pun hanya cukup makan. macam mana nk sara hidup dgn kehidupan yg mcm2 berlaku. mohom pm dan kerajaan fikir rakyat memerlukan.

  6. Yelahhh!!! Simpan utk pencen tua pun takk jugakkk juta2 nyeee bongok laaaa! Keluar byk tu utk senangkan SEDIKIT je beban rakyat dh bersyukur! Okey! Tak jugak keluarkan simpanan sendiri utk masa susahhh niiee, rakyat terus jadi kaya raya jugakk!! Takkan keluar 10K tuu jadi berliionn2 wooi! 10K hanya mengurangkan SEDIKITTTT je beban rakyat dikala susah ni! Duit kwsp yg lepas tu pun taakk pulakkk MENJUTAWANKAN rakyat! Duit tu cukup utk MAKAN! 2tahun covid! Dapat ape! Duit govemeent bantu?? Utk golongan miskin tegarr! Yg miskin tak tegar? Hanya perlu bantu diri sendiri, kalau situasi aku, duit lepas hanya dpt mengurangkan beban hutang bulanan aku! Sekrg pun maseh je hutang tu, cuma tak terbeban mcm sebelom ni. WELL TERIMA KASIH ATAS SIMPANAN DUIT AKU SENDIRI! 😌 Tp tak jugak aku kaya jutawan laaaà. Kann…. Maseh jugak bercatu perbelanjaan. Menunggu duit kerajaan, yang ade lebeh kongsi dgn family jugak. Aku ibu tunggal anak sorg tpi family besar, tolong menolong satu sama lain, kalaauu aku cuma menangong aku dan anak aku jee, dgn BANTUAN IHSAN BAPAKNYE 200 SEBULAN TU, dan takde loan blaja dgn personal loan tu, 2k gji aku tu pun tak buat aku kaya bai. 🦥

  7. Amat memerlukan sekarang, x kerja..anak anak nak sekolah..nak meneruskan kelangsunhan hidup..10K One Off amat diperlukan..tolong kami

  8. Saya ibu tunggal anak 4 org, gaji 1200
    Saya nak minta kerajaan tolong lulus kan kwsp 10k one off, sbb mau bayar hutang dan langsung kan hidup,

  9. Tak perlu tunggu sara sekarang pun kami dah susah .kami mengharap sangat wang KWSP 10k One off Boleh beres segala hutang .

  10. Kerajaan Keluarga Malaysia harus luluskan pengeluaran RM10K one-off tanpa syarat kepada semua pencarum KWSP. Saya dan pencarum KWSP amat memerlukan pengeluaran terakhir untuk kelangsungan hidup. Hidup rakyat amat tertekan dengan pelbagai masaalah dan kerajaan harus ambil tanggungjawab yang sewajarnya untuk membantu rakyat.

  11. Dalam keadaan sekarang nie makin buat saya tak percaya kerajaan. Jika boleh nk keluarkan semua duit saya dari kwsp. Menteri ii tak duduk tempat kami yg gaji kecik nie. Ingat dgn gaji rm1200 campur ot tu cukup ke nk bayar yg segala benda makin mahal. Kita tak thu umur kita sampai mane, entah sempat entah tidak. Nk hidup harini pun terkial kial nie lg nk sruh berhutang. Tak blacklist pun pyah nk lulus dgn berbagai ii syarat lagikan yg blacklist. Fikirla weii jgn duk fikir perut besar hangpa ja

  12. Walaupun tidak terkesan dgn banjir, setiap rakyat masih memerlukan wang one off rm10k kwsp utk melangsaikan hutang2 yg tertunggak….
    Kerajaan tak payah lah nk bincang lagi, nk mesyuarat lagi.
    Dh bermggu2 teliti tak kn tak selesai lagi… Nk kaji2 nk di perhalusi pastu nk perincian lagi. Mmmm… ‘Sodih ngan kerajaan ni..’

  13. Tolong lah kerajaan saya merayu tolong la benarkan lah pengeluaran KWSP 10 k ni kali terakhir tolong lah saya meraju sangat2 perdana menteri dengar lah suara rakyat ni tolong lah

  14. Kami amat memerlukan i citra di luluskan,byak hutang,byak bil2 tertunggak kerana pendemik covid yg melanda negara kita..dan kepada mangsa2 banjir juga…

  15. Tahun 2022 ni kalau tak di lulus kan pengeluaran KWSP one off saya akan tubuhkan persatuan 1malaysia untuk menentang kerajaan ni terutama menteri kewangan YB atau YANG BANGANG untuk letak jawatan dan kami tidak mahu lagi ada potongan KWSP di seluru Malaysia kerana kalau kita susah tak boleh keluar juga nak tunggu umur 55 itu belum pasti harap bantuan kerajaan dan menteri kewangan sumpah haram dari awal covod19 kami tak pernah dapat setiap isi borang jawapan tak layak untung la ada I LASTARI N I SINAR boleh la menampung kehidupan sekarang ni cari kerja dah 2 bulan tak dapat dapat juga.jadi kami akan membanteras majikan yg membuat potongan KWSP kali ni tetap perang KwSp sebab kami nk hak kami.bantuan kerajaan kami tk mahu orang senang di bantu orang susah di biarkan kalau pun masa depan kami miskin tapi kami tak harap bantuan ini peringatan buat Zafrul dan Ismail Sabri dah puas mengala kali ni tetap perang KwSp di malaysia

    1. Bagi bantuan mcm2 tapi satu bantuan pun layak!!itu ke dinamakan bantuan?? bsn bagi buat 10k pnjman utk bantu mangsa banjir..tpi itu tetap hutang n menambahkan hutang bukan meringan kan..kalu org yg name blck list msti bank xkan apprvd 10k jadi mcm mne die org nk dpt kan bantuan??bantuan 1k pon susah nak apply..xthu dpt ke tak..nak harapkan bantuan kerjaan berpe la sngt..hari ni dpt hari ni abis xboleh pon cover smpi 1bln!harap kerjaan peka n pertimbangkan 10k icitra!!

  16. Bagi bantuan mcm2 tapi satu bantuan pun layak!!itu ke dinamakan bantuan?? bsn bagi buat 10k pnjman utk bantu mangsa banjir..tpi itu tetap hutang n menambahkan hutang bukan meringan kan..kalu org yg name blck list msti bank xkan apprvd 10k jadi mcm mne die org nk dpt kan bantuan??bantuan 1k pon susah nak apply..xthu dpt ke tak..nak harapkan bantuan kerjaan berpe la sngt..hari ni dpt hari ni abis xboleh pon cover smpi 1bln!harap kerjaan peka n pertimbangkan 10k icitra!!

  17. Apa yg susah sngat nak luluskan 10k one off? D suruh loan bank la pulak kita hanya mau kerajaan mudahkan isu pengeluaran kwsp akaun sendiri. Itu saja

  18. Yg PM ckp dah byk bantuan diberikan contoh BSN dan TEKUN…itu bukan bantuan,itu pinjaman,tak abis2 nak suruh rakyat menderita susah bagai…apa punya PM laa….letak je la jawatan tu,rakyat perlukan i citra 10k KWSP…bukan PM lembap mcm mail ni

  19. Luluslah KWSP itu hak kami sebagai pencarum kenapa kerajaan tak mau bagi tolonglah saya hanya jual nasi lemak bungkus ja di tepi jalan dah dibuang kerja saya perlukan duit anak masuk sekolah dan universiti tolonglah tolonglah tolonglah

  20. Rakyat sangat memerlukan sumber kewangan masa kini lebih2 lgi kwsp itu adalah hak mereka..Jgn biarkan rakyat mampus dulu sblum fkir pasal masa bersara nnti sebab itu kita belum pasti..Yang pasti sekarang ramai rakyat yg susah sebb mcm2 bencana..kerajaan harus prihatin dn jgn terlalu kejam kpd pencarum..Serahkn pda mereka utk memilih..klu yg tak terkesan teruk mungkin pencarum itu tidak perlukan i citra demi masa depan mereka tpi bgi mereka yg susah, mereka tak ada pilihan.Utk persaraan siapa lagi jika sekiranya mereka gagal mengharungi tempoh yg mencabar ni..Banyak lgi kaedah lain yg kerajaan bleh guna pakai utk menjana ekonomi negara tapi bukan dgn menahan duit rakyat dlm KWSP yg betul2 diperlukan oleh mereka waktu ini…

  21. lulus kan saja la.lagi pon bukan nya duit kerajaan pon kan.duit pencarum kan.kenapa susah sangat nak lulus kan.rakyat memerlukan duit sekarang.banyak nak kena ganti selepas bencana banjir.nak mesyurat ape lagi.lulus kan saja terus susah ke.

  22. Betul tu …cukup2 la berlakon duit tu hak kami dan duit kami jadi lulus kan segera jangan dolak dalih isu hari tua .

  23. Salam 1 malaysia 2 tahun covid melanda tempoh tulah aku mambung bayangkan 9 orang tanggungan mohn luluskan saja kwsp 10 k itu saja untuk masa tak payah kerajaan fikirkan kerna esok tak siapa yg tahu hanya Allah stw allahuwalam

  24. Bg lah duit rakyat…. Menteri2 semua sedap2 guna duit rakyat..semua terkesan nk guna duit… Kerta tenglam banjir ank sekolah barang2 rosak … Ko org menteri semua duit masuk je… Jgn jadi kurang pandai semua menteri2 bg je duit rakyat… Bukn miyk duit ko Pon menteri… Rakyat mitk duit rakyat je

Leave a Reply

Your email address will not be published.