PRN Johor meriah, SPR perlu lebih proaktif

Saya fikir Pilihan Raya Negeri Johor kali ini cukup meriah dengan jumlah parti politik yang bertanding, dan kepelbagaian latar belakang calon yang mengambil bahagian.

Beberapa tahun lepas, kita sering membincangkan keadaan demokrasi Malaysia yang hanya memiliki dua blok parti politik utama yang menyebabkan rakyat kekurangan pilihan.

Sebagai seorang demokrat, sudah tentu saya gembira melihat semakin banyak parti politik bertanding dalam pilihan raya – secara tidak langsung ia akan menyebabkan parti-parti sedia ada keluar daripada zon selesa.

Mereka akan bekerja lebih keras kerana menyedari mereka memiliki persaingan yang hebat untuk meraih undi. Kita berharap produk daripada ‘keresahan’ parti politik adalah mereka bekerja lebih keras, menjauhi rasuah, dan kurang berbohong kepada rakyat.

SPR harus tegas dan adil

Saya percaya peranan Suruhanjaya Pilihan Raya di Malaysia masih boleh diperkasakan dan diberikan imej yang lebih baik.

Setiap kali berlakunya pilihan raya, kita akan mendengar pelbagai isu-isu berkaitan SPR yang kurang adil kepada pihak pembangkang – dan lebih teruk isu pengundi hantu dan penipuan yang sering membelenggu SPR.

Cukup malang apabila rakyat melihat SPR seolah-olah bekerja dengan kerajaan, ia menyebabkan proses pilihan raya menjadi cacat. Umpama permainan bola sepak; tetapi pengadilnya bekerja untuk pasukan yang bermain – ia tidak boleh diterima akal.

SPR sepatutnya menegur kerajaan sekiranya mereka melihat hal-hal tidak wajar seperti penggunaan aset-aset kerajaan untuk berkempen; atau sifat berat sebelah kerajaan yang jarang memberi peluang kepada calon-calon pembangkang untuk memperkenalkan diri mereka di media perdana.

Proses pemerkasaan SPR harus dimulakan dengan proses pemilihan Pengerusi SPR yang lebih baik – misalnya pemilihan Pengerusi SPR dilakukan di Parlimen. Calon-calon yang dipilih haruslah dikenali kerana sifat tegas dan integriti; kemudian calon-calon ini diundi di Parlimen.

Proses pemilihan seperti ini akan memastikan Pengerusi SPR yang dipilih bukanlah ‘budak’ kerajaan. Saya faham, pada akhirnya kerajaan mempunyai peluang besar untuk memilih calon mereka memandangkan kerajaan memiliki majoriti di Parlimen.

Cuma, proses perbahasan memilih Pengerusi SPR akan disaksikan oleh rakyat dan dicatatkan pada hansard.

SPR harus ingat, selain menguruskan pilihan raya, mereka juga harus menjadi entiti yang bertanggungjawab untuk menyuburkan demokrasi. Berhadapan dengan pandemik, SPR tidak seharusnya memperkenalkan SOP berkempen yang akan membantutkan proses demokrasi.

SOP yang diperkenalkan haruslah berteraskan dapatan sains, bukan semata-mata sentimen. Kita dapat melihat di PRN Melaka – kebanyakan calon dan parti politik menghadapi kesukaran untuk berkempen.

Saya percaya ia sedikit sebanyak telah menyebabkan kadar turun mengundi merosot.

Kita sedang bercakap tentang pemilihan wakil rakyat; kadar turun mengundi yang rendah akan menyebabkan legitimasi wakil rakyat yang dipilih bakal diragukan.

Kita juga akan melihat sekumpulan pengundi muda yang bakal mengundi buat pertama kali di PRN Johor. Peranan SPR tidak boleh sekadar melaksanakan pilihan raya sahaja, mereka sepatutnya diberi tanggungjawab untuk mendidik para pengundi, terutamanya pengundi muda.

Agak janggal sekiranya program atau bengkel berkaitan demokrasi dianjurkan oleh parti-parti politik – ia cenderung untuk berat sebelah. Malangnya, saya tidak melihat usaha yang serius dilaksanakan oleh SPR untuk mendidik pengundi melakukan pilihan yang terbaik.

Mendidik pengundi adalah hal yang penting sekiranya kita mahu kerajaan yang dipilih akan sering disemak imbang oleh rakyat. Hakikat yang pahit pada hari ini; masih ramai pengundi yang termakan retorik calon-calon yang bertanding.

PRN Johor refleksi PRU15

Saya melihat apa yang berlaku di Johor bakal berlaku pada PRU15 – kita akan melihat banyak parti politik akan bertanding, dan kemungkinan besar akan ada calon-calon bebas yang ingin mencuba nasib.

Sekiranya SPR gagal menguruskan PRN Johor dengan baik dan adil, saya membayangkan kita melihat malapetaka pada PRU15. Melihat kesedaran rakyat yang semakin tinggi, SPR juga seharusnya memiliki iltizam untuk berubah dengan menjadi lebih tegas, adil, dan mendidik.