Kisah mendiang Lim Chong Eu, wakil rakyat yang Malaysia rindukan

 

Mendiang Tun Dr Lim Chong Eu, Ketua Menteri Pulau Pinang daripada 1969 hingga 1990, boleh dianggap sebagai seorang pemimpin politik, seorang wakil rakyat, yang berjaya. Pelajar Sek Men Penang Free itu memenangi biasiswa King George VI pada tahun 1937 untuk mempelajari bidang perubatan di Edinburgh, Scotland.

Beliau dilantik sebagai ahli majlis kerajaan tempatan Pulau Pinang pada tahun 1951 dan seterusnya sebagai ahli Majlis Perundangan Persekutuan pada 1955.

Tun Dr Lim Chong Eu

Beliau memenangi kerusi presiden parti MCA pada tahun 1958, setahun sebelum pilihanraya umum pertama di Malaya tetapi meninggalkan parti itu setahun kemudian ekoran ketidakpuasan dalaman serta hubungan kurang baik dengan Pengerusi Perikatan ketika itu, Tunku Abdul Rahman.

Beliau membentuk sebuah parti baru pada tahun 1962 yang kurang berjaya dan menubuhkan parti Gerakan sebelum pilihanraya umum 1969 yang berakhir dengan parti itu memenangi kerajaan negeri Pulau Pinang. Chong Eu menjadi Ketua Menteri dan kemudiannya membawa Gerakan memasuki Perikatan pada tahun 1972.

Kedudukan Pulau Pinang sebagai sebuah pelabuhan bebas sejak zaman penjajahan Syarikat India Timur pada kurun ke-18 telah ditarik balik oleh Kerajaan Persekutuan apabila Gerakan memenangi Kerajaan Negeri seolah sebagai satu penghukuman. Ini mengakibatkan ekonomi Pulau Pinang merudum dan pengangguran meningkat dengan mendadak.

Dalam tempoh dua dekad Chong Eu menjadi Ketua Menteri, ekonomi Pulau Pinang telah dibina semula dan berubah menjadi tumpuan pelaburan khususnya daripada syarikat elektrik dan elektronik dari seluruh dunia.

Kawasan perindustrian bebas Bayan Lepas adalah gugusan syarikat antarabangsa dan dikenali sebagai Silicon Valley of the East.

Sebagai seorang wakil rakyat, Chong Eu bukanlah seorang yang ramah dan rajin berceloteh atau mengambil gambar dengan rakyat jelata. Dia seorang yang serius, jarang senyum dan tidak membuang masa walaupun untuk berjabat tangan.

Malah dia terkenal sebagai seorang yang tidak banyak menghadiri majlis yang selalu kita kaitkan dengan wakil rakyat mahupun menteri.

Disebaliknya, Chong Eu terkenal di seluruh negeri kerana begitu ramai penduduk Pulau Pinang pernah melihat sendiri Ketua Menteri mereka di tepi jalan dengan buku notanya apabila beliau mendapati sesuatu masalah di mana-mana. Ketua Menteri, buku nota dan pemandunya menyaksikan sendiri masalah yang dihadapi rakyat.

Chong Eu juga dikenali sebagai kerap makan tengahari di kantin pekerja mana-mana kilang di Bayan Lepas. Beliau makan sambil meninjau keadaan pekerja tanpa protokol atau beramah mesra.

Tumpuannya adalah kepada memperbaiki keadaan, menyelesaikan masalah. Rakyat tahu dia serius berkhidmat untuk mereka.

Seorang wakil rakyat, seorang menteri tidak perlu berlakun semasa bencana alam seperti yang dilakukan oleh begitu ramai menteri dan wakil rakyat baru-baru ini.

Rakyat mahu masalah mereka diselesaikan dan peranan wakil rakyat bukanlah sebagai pelancong bencana yang datang bergambar dan memuatkannya ke laman media sosial masing-masing. Amat jelik sekali kita melihat gelagat mereka ini.

Bencana bukan masa untuk menteri atau wakil rakyat memperkenalkan diri mereka kepada rakyat. Seorang menteri sudah patut dikenali melalui dasar yang beliau perjuangkan, perundangan yang diperkenalkan di Parlimen dan program-program yang dilaksanakan di kalangan rakyat.

Seorang menteri mendapat liputan media massa dan mempunyai saluran medianya sendiri yang boleh menyampaikan maklumat ini dan membentuk pandangan rakyat terhadapnya.

Menteri tidak perlu berlakon semasa bencana kerana apa yang diperlukan bukan lakonan tetapi keputusan dasar, peruntukan kewangan serta sokongan jentera kerajaan untuk menangani bencana semasa kejadian serta mengurus kesan ekonomi dan kemasyarakatan kemudiannya.

Sepatutnya pengundi yang mengundi seseorang wakil rakyat bukan hanya nampak wakil rakyat tersebut semasa bencana. Mereka sudah saling mengenali dan berhubungan dalam keadaan biasa. “Menjaga kawasan” bererti mengenali pengundi sendiri, bergaul dengan mereka secara berterusan melalui pelbagai kegiatan.

Berbalik kepada Dr Lim Chong Eu. Dari sudut apa sekali pun kita menilai beliau sebagai seorang ahli politik, pencapaian beliau adalah jelas. Beliau membangunkan semula ekonomi Pulau Pinang, menarik pelaburan yang begitu banyak daripada serata dunia yang mengwujudkan begitu banyak peluang pekerjaan bukan sahaja untuk penduduk Pulau Pinang tetapi juga untuk seluruh negara.

Sepanjang menjadi Ketua Menteri, beliau dan Exco tinggal di rumah sendiri dan beliau menghalang semua pemimpin negeri daripada menerima apa-apa anugerah atau bintang kebesaran negeri semasa masih berkhidmat.

Itulah cara seorang pemimpin politik menyentuh rakyat yang mengundinya, bukan dengan mengambil kesempatan kedudukan, beradun secara keterlaluan dengan lakonan kosong yang tidak mendatangkan apa-apa kesan langsung.

Saya sempat bersembang dengan beliau beberapa tahun sebelum beliau meninggal dunia. Saya bertanya samada beliau mahu menulis memoir beliau. Tidak, katanya.

Politik adalah kaedah beliau melibatkan diri untuk berkhidmat kepada awam. Rekod beliau berdiri dengan sendirinya. Beliau tidak mahu memperjelaskannya lagi. Apabila beliau kalah semasa pilihanraya umum 1990, beliau menganggap itu sebagai satu petanda kerjaya politiknya berakhir. Dan beliau terus meninggalkan politik.

Wakil rakyat, khususnya yang menjadi menteri, hendaklah memimpin. Memimpin secara umum tetapi juga khususnya di dalam portfolio yang dipertanggungjawabkan.

Kepimpinan tidak bermakna dia mengetahui segala selok-belok portfolionya tetapi kepimpinan ialah kemampuan memimpin jentera kerajaan untuk menjadikan kehidupan rakyat lebih baik.

Ini melibatkan mendengar pandangan ikhtisas serta pelaksana dan khususnya mereka daripada kumpulan sasar. Ia melibatkan mengambil tanggungjawab dengan serius, membuat keputusan dengan cepat dan tegas serta memastikan keputusan itu dilaksanakan.

Bencana banjir baru-baru ini tidak mempamerkan gelagat kepimpinan yang menyakinkan, oleh itu, kepimpinan itu kurang berkesan. Yang lebih ketara ialah kepimpinan di peringkat masyarakat, dalam kalangan individu, kelompok sukarelawan dan badan bukan kerajaan yang tampil ke depan dengan sumber sendiri untuk membantu.

Remaja yang berminat untuk berkecimpong di dalam politik sepatutnya mendapat banyak pengajaran daripada pengalaman bencana ini.