Arak berjenama Timah dan Belanjawan 2022 yang merisaukan

SETIAP kali negara akan berbincang isu yang penting, selalunya ada isu picisan yang menjadi isu nasional – sehingga berjaya mengalihkan perhatian orang ramai terhadap isu yang benar-benar penting.

Ketika Malaysia perlu fokus melihat Belanjawan 2022 secara kritikal, muncul isu arak Timah yang dikatakan telah menghina agama Islam. Lebih ekstrem, ada ahli Parlimen Keadilan yang mengatakan meminum arak ini umpama meminum wanita Melayu.

Saya tidak pasti adakah ia telah dirancang oleh seseorang, berlaku secara kebetulan, atau masyarakat kita sensitif tidak bertempat.

Akhirnya, Belanjawan 2022 tidak dibincang secara serius oleh rakyat – atau mereka memang sudah putus asa – dan lebih banyak membincangkan isu berkaitan arak Timah yang tidak memberi kesan secara langsung kepada kehidupan mereka.

Beberapa hari lepas, Prof Jomo Kwame Sundaram mengatakan Belanjawan 2022 adalah peluang terlepas kerana Tengku Zafrul yang merupakan senator seharusnya mampu mengurangkan elemen politik dalam belanjawan kali ini. Malangnya, ia tidak berlaku dan ia amat menyedihkan.

Setelah saya menelaah dokumen belanjawan kali ini, saya gusar dengan usaha kita untuk memperbaiki pasaran buruh yang sedang berada pada tahap kritikal.

Pandemik telah menyebabkan kita terpasak menekan ‘reset button’, lebih-lebih lagi kebanyakan pekerja asing telah pulang ke negara mereka.

Baru-baru ini Malaysian Indian Muslim Restaurant Owners Association (Presma) dikatakan menerima maklumat seramai 400 orang dijemput menghadiri temuduga pekerjaan, tapi tidak seorang pun datang.

Begitu juga ceritanya di Pulau Pinang, peniaga-peniaga restoran di sana dilaporkan menghadapi kesukaran untuk mencari pekerja-pekerja baharu, dan mendesak kerajaan membawa masuk pekerja asing.

Secara jujur, saya tidak mempercayai apa yang dilaporkan oleh media tentang keengganan pekerja tempatan untuk bekerja di restoran-restoran ini.

Apa yang mungkin berlaku adalah gaji dan manfaat yang diberikan oleh peniaga-peniaga ini tidak memadai dengan jam kerja yang diperlukan. Disebabkan hal ini, mereka lebih gemar mengambil pekerja asing kerana kumpulan pekerja ini boleh dibayar dengan lebih murah dan mudah dieksploitasi.

Berbalik kepada belanjawan, seperti tahun lepas – kita tidak mempunyai definisi yang tepat tentang apa yang dimaksudkan dengan pekerjaan.

Pada tahun lepas kerajaan menjanjikan 500,00 peluang pekerjaan melalui skim JanaKerja, Belanjawan 2022 pula menjanjikan sebanyak 600,000 peluang pekerjaan. Daripada mana kita ingin dapatkan peluang pekerjaan sebanyak ini dengan keadaan negara masih berada dalam fasa pemulihan?

Jangan lupa, cukai makmur yang dikenakan kepada syarikat-syarikat gergasi di Malaysia telah menghantar mesej yang salah kepada pelabur sehingga RM33.8 bilion ‘hilang’ dalam Bursa Malaysia sehari selepas pengumuman bajet.

Mungkinkah dengan keadaan seperti ini – dengan bajet RM4.8 bilion – kita akan akan berjaya mencipta 600,000 peluang pekerjaan?

Jika benar kita berpandangan ke hadapan, kita harus fokus untuk menyelesaikan masalah mismatch yang sedang berlaku dalam pasaran buruh kita.

Kebanyakan graduan yang keluar akan menganggur kerana apa yang mereka pelajari tidak sesuai dengan permintaan industri. Kita perlukan reformasi dari bawah ke atas – melalui sistem pendidikan dengan falsafah mencari ilmu dan penyesuaian industri.

Andai kita berjaya membetulkan masalah mismatch ini, secara tidak langsung kita akan berjaya meningkatkan pendapatan negara melalui cukai, hasil pekerjaan berpendapatan tinggi yang dicipta.

Hal ini perlu mengambil masa kerana masalah mismatch telah berlaku begitu lama dalam pasaran buruh, namun sekarang adalah waktu yang paling sesuai untuk melakukannya, pandemik telah memberikan kita peluang yang belum pernah muncul sebelum ini.

Berfikiran jauh ke hadapan

Memandangkan kerajaan dan Pakatan Harapan telah menandantangani MoU untuk bekerjasama dalam beberapa hal, saya fikir sudah masanya mereka datang dengan perancangan jangka masa panjang yang lebih rapi.

Perancangan ini sepatutnya dibincangkan dalam kalangan kerajaan-PH, dan akan terus dilaksanakan tanpa mengira pihak mana yang menjadi kerajaan.

Seandainya kita tidak melakukan hal ini, generasi akan datang akan membayar harga yang mahal. Mereka perlukan harapan, mereka perlukan masa hadapan. – 3 November, 2021.